Home » Liettualaiset olivat huijata eläkeläiseltä 2 500 euroa – OP auttoi siirtämään rahat, vaikka kaikkien hälytyskellojen olisi pitänyt soida

Liettualaiset olivat huijata eläkeläiseltä 2 500 euroa – OP auttoi siirtämään rahat, vaikka kaikkien hälytyskellojen olisi pitänyt soida

– Nolottaa ja hävettää kamalasti, maaseudulla asuva eläkeläinen kertoo. Tekstiviestien välityksellä tapahtuu julmia huijauksia, jotka vetoavat vanhemman huolehtimisvaistoon.

Rahat oli jo lähetetty Liettuaan, kun hän tajusi, että nyt on jotain pahasti pielessä.

Ovela huijaus oli lähellä viedä eläkeläiseltä 2 500 euroa. Onnekas sattuma ja nopea toiminta pelastivat rahat huijarin käsistä.

Eläkeläinen ei esiinny jutussa nimellään.

Maanantaiaamuna eläkeläisnainen sai ”lapseltaan” viestin uudesta numerosta. Viestissä sanottiin, että vanha puhelin on pudonnut lavuaariin, jonka takia jatkossa käytössä on tämä uusi numero.

– Uskoin, että näin on käynyt. Ajatuksiin nousi lähinnä huoli siitä, miten lapsi pärjää töissä ilman puhelintaan.

Huijari alkoi viestittämään uudesta numerosta samana iltana. Hän kertoi, että on menettänyt puhelimessa olleet tiedot eikä siitä syystä pääse pilvipalveluihinsa käsiksi.

– Viestittelyn tyyli sopi tyttäreni tyyliin, hän on herkkä laittamaan viestejä ja niitä tulee aika usein.

Huijari pyysi kuvia itsestään, koska oli menettänyt ne puhelimensa rikkoontumisen myötä ja kyseli eläkeläisen suunnitelmia seuraavaksi päiväksi ja toivotti hyvät yöt.

Huijarin viestittelytyyli oli samankaltainen eläkeläisen tyttären kanssa.
Huijarin viestittelytyyli oli samankaltainen eläkeläisen tyttären kanssa.

Huijarin viestittelytyyli oli samankaltainen eläkeläisen tyttären kanssa.

Lääkärilasku

Seuraavana päivänä huijari toimi. Hän viestitti eläkeläiselle, että tarvitsee apua laskun maksamisessa, koska puhelimen rikkoutumisen takia hän ei pääse käyttämään sovelluksiaan. Hän kertoi maksavansa laskun takaisin.

Eläkeläinen pyysi lähettämään kuvan laskusta.

– Luulin, että hän on tyttäreni, joten totta kai halusin auttaa.

Huijari lähetti liettualaisen miehen maksutiedot viestillä. Eläkeläinen pyysi laskusta kuvaa, mutta huijari vain vakuutti tietojen olevan oikein.

– Kyllä mä hätkähdin, että se on 2 500 euroa ja kymmenen senttiä päälle.

Huijari kertoi, että kyseessä on lääkäri, jolla on ulkomaalainen ”verotili”.

– Siinä olisi pitänyt tajuta, että pankkitilihän siinä olisi kuulunut lukea.

Huijari vetosi kiusalliseen vaivaan: lasku on peräpukamaleikkauksesta. Terveysvaivaan vetoaminen oli ovela keino torpata jatkokysymykset aiheesta.

Yhden epäonnistuneen maksuyrityksen jälkeen eläkeläinen lähti pankkiin hoitamaan laskua. Huijari yritti estää pankkiin lähtöä ja toivoi eläkeläisen siirtävän rahan kotonaan.

Huijari kertoo, että lasku on peräpukamaleikkauksesta.
Huijari kertoo, että lasku on peräpukamaleikkauksesta.

Huijari kertoo, että lasku on peräpukamaleikkauksesta.

Pankkivirkailijan apu

Pankissa eläkeläinen kertoi virkailijalle koko tarinan: lapsen rikkoutuneen puhelimen, lääkärilaskun liettualaiselle pankkitilille ja ongelmat maksaa kotona nettipankissa.

– Ei sitä siinä kyllä kyseenalaistettu. Oltiin vaan jotenkin niin, että onpa yhteensattumien summa.

Lasku saatiin lopulta maksettua pankkivirkailijan koneella. Maksun jälkeen eläkeläinen sai puhelun OP-pankilta, jonka hän lopetti alkuunsa, sillä istui juuri pankissa.

Virkailija yritti laittaa eläkeläiselle kuitin maksusta, mutta jostain syystä tili oli jumissa. Hän uskoo, että tili oli jäädytetty monien epäonnistuneiden maksuyritysten jälkeen.

He hoitivat tilin kuntoon ja eläkeläinen lähetti kopion kuitista tyttärelleen sähköpostiin.

Kilpajuoksu ajan kanssa

OP Ryhmän väärinkäytösten hallinnan päällikkö Kim Sirén kertoo, että talousrikollisuuden torjunnan koulutus on kaikille pankissa työskenteleville pakollinen.

– Poikkeavia maksutilanteita kohdataan säännöllisesti.

Sirén kertoo, että asiakasneuvojalla on velvollisuus haastatella asiakas siitä, minne ja mihin tarkoitukseen maksu on menossa.

– Voi kuitenkin olla tilanteita, että asiakas on hyväuskoisesti maksamassa maksua ulkomaille ja hänellä on täysin ehyt tarina siitä, minne rahat menevät. Ei ole tavatonta, että vanhemmat lähettävät lapsilleen rahaa ulkomaille.

Jos maksu lähetetään, sen takaisin saaminen on kilpajuoksua ajan kanssa.

– Euroopassa rahat liikkuvat nopeasti.

”Mistä on kyse?”

Saman tien tytär soitti ja ihmetteli, mistä kuitissa on kyse. Eläkeläiselle selvisi asioiden todellinen laita ja hän palasi parkkipaikalta pankkiin.

– Mä olin aivan kauhuissani.

Pankkivirkailija täytti tilanteesta lomakkeen ja kertoi, ettei rahojen saaminen takaisin ole varmaa. Nopean toiminnan ansioista pankki kuitenkin onnistui estämään rahojen siirron liettualaiselle tilille.

Eläkeläinen teki asiasta rikosilmoituksen. Poliisi kertoi, että valitettavasti huijarit ovat ammattilaisia, joita harvoin saadaan kiinni.

– Huijaus oli pahan kosketus, jonka muistaa pitkään, vaikka haluaisikin unohtaa, eläkeläinen kiteyttää.

iltalehti.fi

Selaa ylöspäin