Sunnuntain ja maanantain välisenä yönä juhlittiin taianomaista hetkeä, kun suomalainen elokuvataide nousi näyttävästi esille Golden Globe -gaalassa. Aki Kaurismäen Kuolleet lehdet -elokuva oli Golden Globe -ehdokkaana parhaan vieraskielisen elokuvan kategoriassa. Lisäksi Tove-elokuvassakin ihastuttanut näyttelijä Alma Pöysti oli ehdolla parhaan naisnäyttelijän palkinnon saajaksi musikaali- ja komediaelokuvien sarjassa. Kuolleet lehdet ja Alma Pöysti jäivät lopulta gaalassa ilman palkintoja.
Alman roolisuoritus on kuitenkin herättänyt ihastusta kansainvälisesti, ja katseet kiinnittyivätkin gaalassa tähteen, joka oli sonnustautunut näyttävään punaiseen luomukseen. Maailmalla saatiin siis ihastella myös suomalaista muotitaidetta, kun Alma saapui gaalaan Anne-Mari Pahkalan suunnittelemassa ja Ulla Vainikan toteuttamassa uniikkiluomuksessa.
– Asu yhdistelee glamouria ja Kaurismäen rosoisen pelkistettyä maailmaa. Lisäksi siinä on häivähdys huumoria, Anne-Mari kommentoi Annalle Alman punaista asua.
Lue myös: Huomaisitko haalariksi? Alma Pöysti Linnan juhliin yllättävässä, upeassa pukuvalinnassa
”Asu ilmentää modernia vapautta”
Punaisen katseenvangitsijan takana on tiivistä yhteistyötä tekevä parivaljakko. Heidän kättensä töitä ihasteltiin myös Linnan juhlissa joulukuussa 2023 muun muassa Diandran asussa, joka voitti Annan Linnan paras pukeutuja -äänestyksen.
Kun tieto Golden Globe -tilaistyöstä tavoitti kaksikon joulukuussa, Linnan juhlien suuri työrupeama oli hädin tuskin saateltu loppuun.
– Meillä oli ikään kuin hihat jo valmiiksi käärittyinä, Anne-Mari naurahtaa.
Suunnittelutyöstä vastannut Anne-Mari ammensi inspiraatiota asuun Kaurismäen elokuvasta, jonka Ansan roolista Alma oli gaalassa ehdolla.
– Näin elokuvan syksyllä kutsuvierastilaisuudessa, ja jäin pohtimaan Kaurismäen maailman pelkistettyä eleettömyyttä ja ajattomuutta, joka viehättää minua myös design-maailmassa. Näitä elementtejä olen halunnut välittää myös Alman asuun, Anne-Mari kertoo.
Asun siluetti leikitteleekin pukuhistorian design-elementeillä:
– Rokokoo-aikakaudelta tunnetut Watteaun laskokset yhdistyvät etukappaleen taskujen julistamaan moderniin vapauteen, Anne-Mari kuvailee.
Viitteitä elokuvan maailmaan huokuu myös Shantung-silkistä valmistetun mekon punainen väri, joka toistuu Kaurismäen elokuvassa. Näyttävään asuun on käytetty arviolta nelisenkymmentä metriä kangasta.
Tarinallisen kokonaisuuden kruunasivat stylisti Liisa Kokon valitsemat pronssilehtikorut. Marja Sunan suunnittelema koru kuuluu Kalevala Korun Snow Flower -sarjaan.
Suunnittelija Anne-Mari Pahkala: ”Asu on kantajansa paras ystävä”
Alma on edustanut Anne-Marin suunnittelemissa asuissa aiemminkin. Ensimmäisen asun Anne-Mari suunnitteli Almalle muutama vuosi sitten Jussi-gaalaan. Sittemmin sama asu nähtiin Cannesin kansainvälisillä elokuvajuhlilla.
Nyt Anne-Marin kätten jälki nähtiin näyttävässä Golden Globe -gaalassa. Miltä tuntuu, kun omat asut ovat näin näyttävästi ja maailmanlaajuisesti esillä?
– Isot estradit ovat aina olleet minun juttuni. Olen parhaimmillani, kun saan suunnitella isoja tunnelmia ja ilmentää suuria unelmia. Asun suunnittelu on aina valtava kunnia – ja myös suuri vastuu, Anne-Mari kertoo.
Hän muistuttaa, että kyse ei ole pelkästä vaatteesta vaan tilaisuuden kunnioittamisesta, ajan hengen ilmentämisestä ja tarinankerronnasta.
– Suunnittelijana minulle ensiarvoisen tärkeää on asiakkaan kokemus: olen nähnyt sovituksissa jokaisen tunteen, jonka asu kantajassaan herättää. Asun tehtävä on olla kantajansa paras ystävä, joka kulkee mukana, kannattelee ja tuo itsevarmuutta.
Alma Pöysti edusti aiemmin tänä vuonna Anne-Mari Pahkalan suunnittelemassa asussa Cannesin elokuvajuhlilla. Asu on alun perin suunniteltu Jussi-gaalaa varten vuonna 2020.
Se, että punaisilla matoilla näkyvät asut herättävät keskustelua – ja toisinaan voimakkaitakin mielipiteitä – on Anne-Marin mukaan tervetullutta. Se tosin vaatii tekijältä rohkeutta ja heittäytymistä.
– Luominen on sitä, että annat aina palan – ja välillä isonkin osan – itsestäsi. Taiteen kuuluu herättää tunteita ja ajatuksia, ja kaikki eivät välttämättä ajattele samalla tavalla. Se on luonnollista ja oikein, Anne-Mari pohtii.
Suhtautumista tähän helpottaa huolella tehty design-työ.
– Kun suunnittelu- ja toteutustyö on tehty tinkimättömästi, kaikki valinnat ovat huolella perusteltuja. Kun työ on saatettu loppuun, katsojalla on oikeus omaan kokemukseensa.