Jos haaveissa on uusi kampaus, kampaajakäyntiin kannattaa valmistautua kunnolla. Vastuu lopputuloksesta on paitsi kampaajalla myös asiakkaalla.
Kampaajan kannalta olennaisinta on asiakkaan kuuntelu. Näin sanoo Nina Björkman, jolla on 30 vuoden kokemus alalta. Hänellä on oma kampaamo, ja lisäksi hän kouluttaa muita kampaajia. Hän on pitänyt kursseja muun muassa siitä, miten kommunikoida asiakkaan kanssa.
– On oikeasti supervaikeaa ymmärtää, mitä toinen täsmälleen tarkoittaa. Suurin syy siihen, että asiakas vaihtaa kampaajaa, on tunne siitä, ettei kampaaja kuunnellut, Nina sanoo.
Ota mukaan kuvia, joilla kerrot toiveistasi
Jotta kampaaja voisi kuulla ja ymmärtää asiakkaan toiveet, hänelle pitäisi kertoa niistä mahdollisimman tarkasti. Siksi Nina kehottaa valmistautumaan kampaajakäyntiin ja ottamaan mukaan kuvia, etenkin jos mielessä on isompi muutos. Kuvien avulla voi selittää, millaista mallia, muotoa taikka sävyä toivoo.
Alkukeskustelun jälkeen kampaaja tekee yhteenvedon siitä, mitä on sovittu.
– Silti voi käydä niin, että minun punaiseni on lopulta punaisempi kuin sinun punaisesi. Siksi sanon aina asiakkailleni, että älä lähde tästä penkistä, jos sävy tuntuu yhtään väärältä. Työskentelen niin kauan, että olet tyytyväinen. Silloin asiakas yleensä rentoutuu.
Kampaaja ja kouluttaja Nina Björkman pitää kampaamoa Helsingin keskustassa.
Entä jos sävy tuntuu oudolta?
Asiakkaan kannattaa siis kertoa, jos vaikkapa sävy tuntuu oudolta. Toki taitava kampaaja näkee epävarmuuden myös elekielestä. Asiakas saattaa pälyillä ja vääntelehtiä. Hänellä on epämukava olo.
Niin, entäs jos suoraan puhuminen tuntuu vaikealta? Moni menee kotiin meuhkaamaan eikä tule enää samalle kampaajalle takaisin.
– Kampaajan vaihtaminen ei ole hyvä vaihtoehto, koska silloin kukaan ei opi mitään.
Tärkeää olisi siis antaa kampaajalle mahdollisuus asian käsittelyyn.
Aina on neuvotteluvaraa
Mitä siinä vaiheessa sitten voi tehdä, kun työ on tehty?
– Usein tosi paljon, Nina Björkman sanoo.
Jos vaikkapa väri on oikeasti virheellinen, se yleensä korjataan samaan hintaan. Jos jokin ”vain ei tunnu oikealta”, korvausvelvollisuutta ei kampaajalla kuitenkaan ole. Toki tilanteissa on aina neuvotteluvaraa.
Kampaajaan kannattaa olla yhteyksissä pian, mielellään jo päivän tai parin päästä.
Hiukset voi ensin pestä kerran kotona. Jos sittenkin tuntuu siltä, että ne eivät asetu oikein, kannattaa käydä paikan päällä tai soittaa. Viestikin riittää.
Lähesty kivalla asenteella
– Keskustelun voi aloittaa vaikkapa sillä, että kertoo olevansa pahoillaan, ettei viihdy tässä kampauksessa. Sitten voi kysellä, katsottaisiinko, mihin suuntaan tätä voisi viedä. Kun lähestyt kivalla asenteella, annat kampaajalle mahdollisuuden korjata tilanteen. Voitte vaikkapa istua alas ja keskustella siitä, miten edetään.
Ninan mukaan kampaajan kannattaa lähteä neuvottelemaan: asiakassuhteista parhaat syntyvät niistä tilanteista, joissa asiakkaan luottamuksen voittaa puolelleen vaikeuksista huolimatta.
Pisimmät asiakassuhteet perustuvat luottamukseen ja saattavat kestää vuosikymmeniä. Ninalla on tällä hetkellä niin paljon vakioasiakkaita, ettei uusille asiakkaille tahdo löytyä aikaa. Pisin asiakassuhde on kestänyt 25 vuotta.
– Paras palaute on se, kun asiakas nousee tuolista kolme senttiä pidempänä. Hän kantaa itsensä ylpeänä ja pitää siitä, miltä näyttää.
Vinkit: Ekaa kertaa uudelle kampaajalle
Jos kampaaja ei ole ennestään tuttu, kannattaa ottaa mukaan kuvia. Toiveiden tyylistä voi näyttää vaikka useampiakin kuvia.
Vaihtoehtoisesti voi näyttää kuvia siitä, mitä ei ainakaan halua.
– Asiakas saattaa sanoa, ettei hän ainakaan halua jäykkää polkkatukkaa. No, mitä se tarkoittaa? Millainen on jäykkä polkka? Asia on helpompi ymmärtää kuvien kautta, kampaaja-kouluttaja Nina Björkman sanoo.
Ota mukaan myös kuvia itsestäsi.
– Näytä kampaajalle kuvia aiemmista kampauksista. Onko sinulla ollut tummat, vaaleat, lyhyet tai pitkät hiukset? Miten pukeudut? Kerro itsestäsi jotain. Millainen on elämänrytmisi? Kampaajan on hyvä tietää, jos vaikkapa urheilet joka päivä. Silloin pitkät hiukset ovat aina ponnarilla, eikä niihin kannata tehdä leikkausta, joka perustuu siihen, että hiukset ovat auki.
– Jos taas tykkäät föönata ja käyttää aikaa hiusten laittamiseen, kampaaja tietää tarjota sinulle jotain haastavampaa. Kiireinen bisnesnainen taas tarvitsee viimeistellyn mallin.
Lukijat kertovat: Kampaamossa sattunutta
”Hiuksiini tehtiin monivärjäys, ruskeasta pohjasta oli tarkoitus loistaa kirkkaan punaisia raitoja. Heti värjäyksen jälkeen ilmeni, että hiukset eivät olleet ottaneet lainkaan väriä vaan olivat edelleen maantienharmaat! Ilmeni, että käyttämässäni sampoossa oli silikonia, ja sitä oli kertynyt hiuksiin niin paljon, ettei värjäys onnistunut. Tämä ei siis ollut kampaajan syy vaan syypää olin minä itse, kun olin käyttänyt (halpaa) markettisampoota. Kotona käytin kuukauden ajan syväpuhdistavaa sampoota ja sitten uudestaan kampaajalle. Uusi värjäys onnistuikin täydellisesti! Ja koska minulla oli maailman parhain kampaaja, hän teki toisen värjäyksen täysin maksutta, vaikka syy pieleen menneestä värjäyksestä oli minun eli asiakkaan eikä hänen tai hänen tuotteidensa.”
”Hiukseni värjäytyivät kerran haalistuneen neonpunaisiksi, kun niistä piti tulla kuparinpunaiset. Sanoin kampaajalle, ettei se haittaa, mutta kampaaja sanoi, että haittaapas. Hän ei halunnut päästää minua pois sen näköisenä. Väri poistettiin, ja sain uuden ajan seuraavaksi päiväksi, jolloin laitettiin uusi väri. Kampaaja selvitti asiaa, ja kävi ilmi, ettei kyseistä väriä saanut laittaa hiuksiin, jossa on luontaisesti punapigmenttiä.”
”Etuhiuksiini tehtiin vaalea raita samalla, kun muut hiukset päivitettiin tummemmiksi. Raita oli jostain syystä tehty alkamaan n. 1 cm hiusten tyvestä, jolloin tuoreessa värjäyksessä se näytti inhasti tyvikasvulta. Reklamoin, ja raita vaalennettiin tyveen asti. Korjaus ja siihen liittyvät asiat sujuivat asiallisesti.”
”Tallinnan sataman kampaamossa kampaaja puhui vain venäjää. Yritin viestittää, että leikataan vain vähän. Hän alkoi lyhentää hiuksiani veitsellä. Uteliaisuuteni heräsi. Mitähän tästä tulee? Sitten kauhistuin, kun hän alkoi koneella ajaa sivuhiuksia millin sängelle. En osannut kuitenkaan ilmaista itseäni mitenkään. Lopputulos oli sanoin kuvaamaton.”
”Harjoittelijatyttönen ohensi hiuksia niin paljon, että vaikka minulla on runsas tukka, niin sillä kertaa lähdin kampaamosta päänahka paistaen ja aivan omituinen ’neljän tuulen malli’ loppuhiuksista värkättynä. Olin aika nuori ja liian kiltti kiroamaan siinä hetkessä ääneen. Idioottimaisesti sanoin ’ihan kiva’ ja ryntäsin kotiin kiroilemaan.”
”Ainoat hiusmokani ovat olleet itseaiheutettuja. Luottokampaajani yli 30 vuotta ei ole aiheuttanut itkuja/surua hiuksilleni ikinä. Puhumme aina suoraan toisillemme.”
Lähde: Annan lukijapaneeli. Kyselyyn vastasi 173 henkilöä.
Kenen julkkiksen kuvan ottaisit mukaan kampaajalle?
TOP 5
1. Jennifer Aniston
2. Jenni Haukio
3. Grace Kelly
4. Katri Helena
5. Cate Blanchett
Lähde: Annan lukijapaneeli