Miten sveitsiläiset tämän oikein tekevät? Tätä pohdin, kun juna kiitää läpi kumpuilevan maiseman. Olen hypännyt junaan suoraan Zürichin lentokentällä ja vaihtanut raiteelta toiselle Lausannessa. Reitit ja aikataulut ovat löytyneet helposti Sveitsin valtion rautateiden SBB Mobile -sovelluksesta.
Kaikki puheet junalla matkustamisen vaikeudesta lentävät romukoppaan jo ensimmäisenä reissupäivänä. Sveitsissä junia liikennöi eri kaupunkien välillä monta kertaa tunnissa, ja jokainen niistä näyttää saapuvan asemille ajallaan. Kahdeksan päivän Swiss Travel Pass kulkee kätevästi kännykässä, josta konduktööri tarkastaa lipun.
Viikon aikana on tarkoitus tutkia Sveitsiä Grand Train Tour -reittiä pitkin.
Sanna Walleniuksen junareitti lähti Zürichistä ja päättyi St. Galleniin.
Swiss Travel Passin hankkineet pääsevät Chillonin linnaan ja yli 500 muuhun museoon ilmaiseksi.
© Sanna Wallenius
Queenin faneille järjestetään opastettuja kierroksia Freddie Mercuryn entisessä kotikaupungissa Montreux’ssa.
© Sanna Wallenius
Freddie Mercuryn Montreux
Genevenjärven rannalla sijaitsevaan Montreux’hön on helppo ihastua. Pikkukaupunkia reunustavat vuoret ja järveä myötäilevä rantabulevardi, jonka varrelle rakastavaiset ja katumuusikot kokoontuvat iltaisin. Arkkitehtuuri on koristeellista, ja pääkatu vilisee Ferrareja. Montreux’n merkkiliikkeisiin saisi uppoamaan omaisuuden, mutta kauneudesta voi nauttia edullisestikin.
Montreux’n kiinnostavinta antia on sen musiikillinen historia. Montreux Jazz Festival on ollut vuodesta 1967 asti kesän kohokohta, ja tapahtumassa ovat esiintyneet kaikki tähdet Miles Davisista Aretha Frankliniin. 1970-luvulla kaupunkiin alkoi saapua myös rockyhtyeitä: Queen päätyi ostamaan jopa studion Montreux’sta ja levyttämään siellä viisi albumia. Freddie Mercurylla oli Montreux’ssa myös asunto, jossa hän vietti viimeiset vuotensa.
Montreux’sta nousen vuoristojunalla kahden kilometrin korkeudessa sijaitsevalle Rochers-de-Nayen huipulle, mutta sää on niin sumuinen, että komeimmat maisemat jäävät näkemättä. Auringonpaisteessa saan sen sijaan nauttia Sveitsin suosituimpiin nähtävyyksiin kuuluvasta Chillonin linnasta, jonne bussi kuljettaa Montreux’n keskustasta kymmenessä minuutissa.
Lue myös Kotiliesi.fi: Aikuisten interrail – Maritta, 70, lähti yksin reilaamaan leskeksi jäätyään
Gallerioiden ja pastellinsävyisten kujien Ascona on kuin hyppy Italiaan.
© Sanna Wallenius
Locarno: Sveitsin Italia
Sveitsissä on neljä kansallista kieltä, joista tunnetuimmat ovat ranska, italia ja saksa. Eri kielialueiden välillä siirtyminen on hämmentävä kokemus. Montreuxin kaduilla olen ollut ranskan ympäröimä, mutta Vigezzina-Centovallin-rautatie vie reilussa kolmessa tunnissa pariisilaistunnelmista Italiaan: junanvaihtokin on Pohjois-Italian Domodossolan puolella.
Kielen lisäksi vaihtuvat maisemat. Raideosuuden varrelle mahtuu lumihuippuisia vuoria, vesiputouksia, lehtopuumetsiä ja syvien kanjonien pohjalla ryöppyäviä jokia. Juna-asemilla liehuvat ensin Italian, sitten Sveitsin liput.
Perillä Locarnossa pastellinsävyiset talot tuovat heti mieleen Italian. Tunnelma on Montreux’ta boheemimpi ja hinnat ravintoloissa edullisemmat: lounaankin saa alle kahdellakympillä.
Locarnon kauneimmat nähtävyydet sijaitsevat Maggiorejärvellä, jonne yhteysalus kuljettaa suoraan kaupungin keskustasta. Liput sisältyvät Swiss Travel Passin hintaan.
Ensin laiva rantautuu Isole di Brissagon minisaarelle, jonne venäläinen paronitar Antoinette de Saint Léger perusti kasvitieteellisen puutarhan 1800-luvun lopulla. Vielä hurmaavampi on Asconan pieni kylä, jonka kapeat kadut ja boheemit puodit hurmaavat ensikatseesta.
Höyrylaivaristeily Flüelenista Luzerniin kestää kolme tuntia, mutta tuntuu silti liian lyhyeltä.
© Sanna Wallenius
Upein junareitti ja höyrylaivakyyti
Seuraava päivä kuluu erilaisten kulkupelien kyydissä, mutta se ei haittaa. Matka Locarnosta Luzerniin tarjoilee viikon hengästyttävimmät maisemat ja ainutlaatuisen Gotthard Panorama Express -reitin, joka huipentuu höyrylaivaristeilyyn.
Junavaunu on ympäröity maisemaikkunoilla, penkit ovat leveät, ja tyylikkäisiin univormuihin pukeutuneet konduktöörit viihdyttävät matkustajia. 1. luokan matkustajat saavat lähettää junasta ilmaiseksi postikortteja.
Junan 2. luokan vaunullakin on tosin paikkansa, sillä sen ikkunat saa avattua niin, että hiukset hulmuavat tuulessa eivätkä ikkunoiden heijastumat häiritse valokuvaamista. Juna syöksyy tunneleihin, alittaa jättimäisiä siltoja ja kiemurtelee terävien vuorten juurella. Kahden tunnin raide-etappi menee aivan liian nopeasti.
Onneksi maisemat vain paranevat: Flüelenin asemalla matkustajat siirtyvät 123-vuotiaaseen höyrylaivaan, joka suuntaa turkoosinvärisenä hohtavalle Vierwaldstätterjärvelle. Pysähtelemme matkalla toinen toistaan idyllisempiin kyliin, joista lähdettäessä kapteeni töräyttää kumeaa äänitorvea.
Luzernin kehuja kerännyt konserttitalo on ranskalaisen Jean Nouvelin suunnittelema.
© iStock
Kulttuurikaupunki Luzern
Luzernin satama on kätevästi aivan keskustassa, jonne höyrylaivakin rantautuu. Satamassa tulijat vastaanottaa massiivinen, moderni konserttitalo, jonka klassisen musiikin konserttilippuja voi joutua jonottamaan kuukausia.
Vaikka Luzernissa on selvästi isomman kaupungin tuntua, se on helppo ottaa haltuun lyhyelläkin lomalla. Minäkin vietän paikalla vain yhden yön, mutta ehdin kävellä 1300-luvulla rakennettua puusiltaa pitkin ja kivuta kaupunkia ympäröivälle muurille sekä sen torneihin. Luzernin vanhankaupungin kapeilla kaduilla on suihkulähde, jonka vesi on juomakelpoista.
Sankt Gallenin luostarikirjasto on usein listattu maailman kauneimpien kirjastojen joukkoon.
© Sanna Wallenius
Sankt Gallenin aarteet
Parin tunnin junamatka Luzernista Sveitsin saksalaiseen osaan kulkee Voralpen Express -reittiä. Maisemat tällä osuudella ovat maltillisemmat, mutta perillä odottaa jälleen erilainen maailma. Pikkuvaltion koilliskulmassa sijaitseva Sankt Gallen on Unescon maailmanperintökohde, jonka juuret ovat vuonna 720 perustetussa luostarissa.
Vanhankaupungin arkkitehtuuri tuo mieleen keskiaikaiset itävaltalaiset ja saksalaiset talot, ja sama tunnelma jatkuu ravintoloissa. Niiden listoilta ei löydy sveitsiläisiä juustoja, vaan rasvaisia bratwursteja ja olutkolpakoita.
Sankt Gallenin todellinen aarre on keskiaikainen luostarikirjasto, jonka vanhimmat teokset ovat yli tuhatvuotiaita. Koristeellinen ja hämyisä tila on kuin taideteos, jonka sisällä tekee mieli puhua kuiskaten.
Viikon junaseikkailun kruunaa Säntis-vuori, jonka huipulle 2 500 metrin korkeuteen nousen jyrkkää köysirataa pitkin.
Kabiinihissit nousevat Sveitsin itäosassa sijaitsevalle Säntis-vuorelle vain kesäkaudella.
© Sanna Wallenius
Mikä on Swiss Travel Pass?
Julkisten kulkuvälineiden lippu, jolla voi matkustaa Sveitsissä yli 90 kaupunkiin junalla, bussilla ja laivoilla.
Swiss Travel Pass -lipun voi ostaa 3–15 päiväksi junan 1. tai 2. luokkaan. Esim. 3 päivän lippu 2. luokan vaunuun maksaa 251,60 euroa. Kallein on 15 päivän lippu 1. luokassa, joka maksaa 745,50 euroa.
Junissa voi valtaosin matkustaa ilman paikkavarauksia, mutta joihinkin juniin varaus tarvitaan. Tilanne kannattaa aina tarkistaa etukäteen Sveitsin valtion rautateiden sivuilta (www.sbb.ch).
Swiss Travel Pass -lipulla pääsee ilmaiseksi yli 500 museoon Sveitsissä. Lipulla saa 50 prosenttia alennusta vuoristojunista, köysiradoista ja juna-asemien sähköpyöristä.
Swiss Travel Pass Flexissä matkapäivät voi käyttää vapaammin yhden kuukauden sisällä.
Lisätietoa: myswitzerland.com, sbb.ch ja SBB Mobile -sovellus