Irtomakeiset saapuivat Suomessa päivittäistavarakauppoihin 2000-luvun alussa. Siitä lähtien suomalaiset ovat kauhoneet lempikarkkejaan pusseihin vuodenaikaan katsomatta.
Entä mitkä karkit jäävät laareihin vaille ostajaa? Cloettan tuoteryhmäpäällikkö Elina Levonmaan mukaan sellaiset, jotka eivät ole kuluttajalle jollain tavalla tuttuja.
– Suosituimmat karkit on sellaisia, jotka ovat sieltä omasta lapsuudesta tuttuja tai makumaailma on muuten aikaisemmin tuttu, kertoo Levonmaa.
Lisäksi makeisen menestymiseen vaikuttaa maun lisäksi tuttu muoto tai toisesta karkista tuttu väri. Uusia makeisia lanseerataan 2-3 kertaa vuodessa, ja sen yhteydessä huonosti suoriutuneet makeiset poistetaan valikoimasta. Usein uutuusmakeisten elinkaari jää lyhyeksi.
Lue myös: Sipsit mikrossa ovat herkullinen hitti – näin helposti valmistat: ”Voisivat korvata kaupan sipsit”
Heikosti myyviä yhdistää yksi asia
K-Supermarket Lippulaivan kauppias Juuso Östermanin mukaan huonommin menestyviä irtomakeisia yhdistää, ettei niitä löydy irtomakeishyllyn ulkopuolisista karkkipusseista.
Heillä heikoimmin menestyneiksi irtomakeisiksi mansikkamatot ja vadelmalakritsifudget.
– Ne ovat tiettyjen ihmisten suosikkeja, mutta suurelle massalle vähän vähemmän meneviä, kertoo Österman.
Salmiakit eivät yllä suomalaisten suosikkimakeisiin.
© Otavamedia
Tämä maistuu ruotsalaisille, mutta ei suomalaisille
Suomalaiset pitävät itseään salmiakkikansana. Salmiakin himo ei kuitenkaan näy juurikaan myynnissä, sillä sen osuus on vain 10 prosentin luokkaa. Salmiakkia kuitenkin kulutetaan tasaisesti, ja muutama aina valikoituu pussin pohjalle suosittujen hedelmä- ja marjamakeisten seuraksi.
– Määrä ei ole mitenkään merkittävä, jos yleensä suomalaisten ajatellaan olevan kovia salmiakin kuluttajia, kertoo Levonmaa.
Perinteiset vaahtokarkit jäävät tavallisesti suomalaisilta ostamatta. Sen sijaan naapurimaassamme Ruotsissa vaahtokarkit ovat todella suosittuja. He ovat myös suomalaisia ahkerampia syömään irtomakeisia.
– Suomessa vaahtokarkit ovat tulleet tutummiksi sen myötä, kun niihin on tullut sitkeyttä ja kirpeyttä. Sellaisia on opittu jo kuluttamaan, kertoo Levonmaa.
Tällä hetkellä Tiktokissa trendaakin tuttifrutin makuinen kirpeä pääkallokarkki, joka koostumukseltaan tiivis vaahtokarkki. Östermanin mukaan heidän kaupassaan kirpeiden karkkien suosio on suurta.
– Jos jo johonkin olemassa olevaan karkkiin tuodaan kirpeyttä, niin se toimii yleensä hyvin, kertoo Österman.
Nämä irtokarkit eivät myyneet vuonna 2023
1. Basket ball -purukumi
2. Salty Octopus – salmiakkivaahto
3. Choco Dark – konvehti
4. Pohjanmaan pastilli
5. Hockey Stick -salmiakkijauhe
Lue myös Kotiliesi.fi: Energinen turkinpippuri vai romanttinen suklaa? Testaa, mikä karkki olet!