Vähäkyröläinen Peppiina Ilkka, 58, kertoo kokeneensa aiemmin joululahjojen hankinnasta stressiä ja paineita – esimerkiksi siitä, että lahja olisi tarkkaan mietitty ja osuva sen saajalle, sekä myös siitä, että kaikille perheenjäsenille löytyisi tasapuolisesti hyviä lahjoja.
Peppiinan perheeseen kuuluu 11 henkilöä: lapset ja heidän kumppaninsa, yksi lapsenlapsi sekä Peppiinan miesystävä. Yhdeksän vuotta sitten perheessä keksittiin ratkaisu lahjastressiin: lahjarinki.
Se tarkoittaa sitä, että jokainen ostaa lahjan vain yhdelle perheenjäsenelle. Perheenjäsen valikoituu arpomalla.
Perhe on sopinut, että joululahjan budjetti on 30-40 euroa. Yhteisen sopimisen ansiosta taloudellinen paine lahjojen hankinnassa on vähentynyt.
Lahjaringin säännöt ovat yksinkertaiset: hyvissä ajoin ennen joulua yksi perheenjäsen arpoo, kuka ostaa lahjan kenellekin. Nimet ilmoitetaan perheen WhatsApp-ryhmässä. Jouluna koko perhe kokoontuu Peppiinalle, ja silloin joulupukki (Peppiina) jakaa lahjat.
”1,5-vuotias lapsenlapsi ei ole mukana tässä lahjaringissä, vaan hän saa jouluna useita lahjoja. Hän saa yleensä kaikkein parhaimmat lahjat”, Peppiina nauraa.
Peppiina kertoo, että lahjaksi on annettu esimerkiksi pieni kahvinkeitin, Aarikan juustohöylä ja pieni voileipäveitsi.
Peppiina: ”Parhaat joululahjat ovat tarpeellisia ja lahjansaajan näköisiä”
Kulutustottumukset ja ympäristökysymykset ovat nousseet viime vuosina esiin joululahjoista puhuttaessa. Peppiinan mukaan heidänkin perheessään mietitään nykyään enemmän kulutusta ja vastuullisuutta.
”Pyrimme antamaan toisillemme lahjaksi jotain hyödyllistä, joka aidosti ilahduttaa lahjansaajaa. Kukaan meistä ei halua turhaa krääsää. Lisäksi lahjoja hankkiessamme yritämme valita kotimaisia tuotteita aina, kun se on mahdollista”, Peppiina kertoo.
Peppiinan mielestä parhaat joululahjat ovat tarpeellisia ja lahjansaajan näköisiä.
”Läheiseni tietävät, että juon vain yhtä tiettyä kahvia. Yhtenä jouluna sitten sainkin miesystävältäni lahjaksi kassillisen lempikahviani. Se oli todella mieluisa lahja, josta riitti iloa pitkäksi aikaa”, Peppiina muistelee.
Peppiina kertoo, että joulussa tärkeintä on yhdessäolo, jouluruoasta nauttiminen ja hauskan pitäminen.
”Lahjojen merkitys on enemmän sivuseikka, mutta silti mukava osa juhlaa erityisesti nyt, kun kaikki ovat aikuisia ja asuvat omillaan”, Peppiina sanoo.
Hanna Manninen, 32, tekee itse joululahjat läheisilleen
Keravalainen 32-vuotias Hanna Manninen ilahduttaa joka joulu läheisiään itse tehdyillä lahjoilla. Lahjansaajien joukkoon kuuluvat hänen vanhempansa ja heidän puolisonsa, isovanhempansa, sisarukset perheineen, puoliso sekä puolison vanhemmat. Joinakin vuosina hän muistaa myös serkkujaan, ystäviään ja naapureitaan. Tänä vuonna lahjansaajia on 30.
Hanna uskoo, että pienelläkin rahasummalla voi muistaa läheisiään. Hän käyttääkin lahjoihin yhteensä 20–50 euroa, ja suunnittelee ne huolellisesti etukäteen.
”Mietin aina, mikä lahja sopisi kaikille. Haluan myös, että lahjat ovat hyödyllisiä ja kauniita, sekä tuovat iloa ja yllättävät saajansa positiivisesti”, Hanna kertoo.
Aikaisempina vuosina Hanna on tehnyt lahjaksi muun muassa siemennäkkileipää, itse tehtyä omenahilloa ja makrameehelmirannekoruja.
Yhtenä jouluna hän antoi lahjaksi joulukuusenkoristeita.
”Keräsin metsästä käpyjä, spraymaalasin ne ja koristelin kuumaliimalla. Paketoin koristeet kauniisti kirkkaaseen sellofaaniin ja annoin niitä lahjaksi läheisille. Ripustin myös yhden koristeen naapurin ulko-oveen”, Hanna kertoo.
Lahjojen tekeminen on Hannasta rentouttavaa puuhaa
Hanna aloittaa joululahjojen suunnittelun hyvissä ajoin. Hänen lahjapajansa käynnistyy yleensä jo silloin, kun kauppoihin tulevat ensimmäiset joulusuklaat ja koristeet. Ideoita hän ammentaa muun muassa Facebookin joulu- ja käsityöryhmistä.
”Tänä vuonna kysyin eräässä ryhmässä ideoita itsetehtyihin lahjoihin ja sain valtavasti vastauksia. Tuli monenlaisia ehdotuksia, kuten asetelmia ja itsetehtyä toffeeta”, Hanna kertoo.
Aluksi Hanna suunnitteli tekevänsäkin lahjaksi toffeeta ja piparkakkumausteisia kauralastuja. Myöhemmin hän kuitenkin keksi paremman idean, jota on nyt toteuttamassa.
Vaikka kaupasta ostettu lahja voisi olla nopeampi ja joskus helpompi ratkaisu, Hanna haluaa aina tehdä lahjat itse. Käsillä näpertäminen ovat hänelle paitsi keino rentoutua, myös tapa virittäytyä joulutunnelmaan.
”Uuden taidon oppiminen lahjojen valmistusta varten on aina iloinen haaste, ja toivon, että se välittyy myös lahjansaajille”, Hanna sanoo.
Lue myös Kotiliesi.fi: Käpyaskartelu x 20 – ota talteen niin kranssien, nauhojen kuin muidenkin koristeiden ohjeet
Suomalaiset käyttävät keskimäärin joululahjoihin 233 euroa
Inflaatiosta ja talouden heikoista näkymistä huolimatta suomalaiset kuluttajat eivät ole valmiita tinkimään suuria summia joululahjaostoksista. Matkahuollon kuluttajatutkimuksen mukaan 57 prosenttia suomalaisista aikoo pitää joululahjabudjetin samana kuin edellisenä vuonna.
Suomalaiset käyttävät keskimäärin joululahjoihin 233 euroa ja yksittäisen lahjan arvo noin 66 euroa. Lahjojen hankinnassa keskitytään etenkin lahjansaajan tarpeisiin ja mieltymyksiin sekä edullisuuteen.
Suomalaiset satsaavat etenkin puolison ja lasten lahjoihin, kun taas omista ja ystävien lahjoista tingitään kiristyneessä taloustilanteessa. Lasten lahjoihin panostaminen näkyy myös suosituimmissa kategorioissa. Eniten ostetaan leluja ja pelejä. Muita suosikkeja ovat muoti ja vaatteet sekä erilaiset lahjakortit palveluihin. Suomalaiset jakavat loppuvuoden hankintoja entistä laajemmalle ajalla lokakuusta joulukuulle.
Kivijalkakaupat ja myymälät pysyvät suosituimpina lahjojen ostopaikkoina: 64 prosenttia vastaajista aikoo ostaa lahjoja kivijalkakaupoista. Vaikka kivijalkakauppa on säilyttänyt joulusesongissa suosionsa, lahjoja ostetaan myös verkosta. Yli puolet suomalaisista suunnittelee ostavansa lahjoja kotimaisista verkkokaupoista, kun taas vain 3 prosenttia aikoo hankkia joululahjat ainoastaan ulkomaisista verkkokaupoista.
Ylivoimaisesti suosituimpia verkkokauppoja ovat Prisma (26 prosenttia), Verkkokauppa.com (24 prosenttia) ja Tokmanni (25 prosenttia). Listalle kuitenkin nousee myös kansainvälisiä verkkokauppoja kuten Zalando ja Temu (12 prosenttia). Etenkin kiinalaisten kauppojen nousu on nopeaa.
Fyysisistä kaupoista haetaan etenkin joulutunnelmaa ja asiointia paikan päällä, verkkokaupoissa puolestaan korostuu ruuhkien välttäminen ja vaihtoehtojen vertailu.