Home » Pluskokoiset naiset paljastavat, mistä ostavat vaatteensa – näistä kaupoista löydät muuta kuin “tätimäistä ja säkkimäistä“ tyyliä

Pluskokoiset naiset paljastavat, mistä ostavat vaatteensa – näistä kaupoista löydät muuta kuin “tätimäistä ja säkkimäistä“ tyyliä

Johanna, Riikka, Tarja ja Siru ovat pluskokoisia naisia, jotka ovat ahkeran etsimisen jälkeen löytäneet hyviä liikkeitä pluskokoisille naisille. Vaatekaupoissa asioiminen ei enää ahdista, ja oman näköisissä vaatteissa olo tuntuu itsevarmalta.

He jakavat vinkkinsä Annan lukijoille ja lähettävät toiveensa vaatevalmistajille: lisää kokoja kivijalkaliikkeisiin ja enemmän pluskokoisten mallien päällä kuvattuja tuotekuvia.

Johanna Rusanen-Kartano tekee vaatelöytöjä työmatkoillaan

Siuntiolainen oopperalaulaja Johanna Rusanen-Kartano, 53, arvostaa arkipukeutumisessaan ennen kaikkea mukavuutta ja joustavuutta. Johanna haluaa, että vaatteissa voi liikkua mahdollisimman vapaasti, sillä hän harjoittelee laulamista usein tunteja päivässä.

”En kestä tunnetta, että jokin vaate puristaa tai kiristää, sillä minun täytyy voida hengittää vapaasti laulamisen aikana,” Johanna sanoo.

Arjessa hän suosiikin yksinkertaista mutta tyylikästä yhdistelmää: strassein koristellut tai nahkajäljitelmäiset mustat leggingsit ja musta toppi. Niiden päälle hän pukee värikkään kaftaanin, tunikan tai kimonon.

Esiintymisasujen valinnassa Johanna luottaa stylistiinsa Lalli Savolaiseen sekä ompelijaansa Sirja Tiilikaiseen.

Johanna on stailannut värikkään ja ponchomaisen hupparin musta hihattoman topin ja mustien legginsien kanssa. ©Johanna Rusanen-Kartano

Johanna kuvailee tyyliään rohkeaksi ja rennoksi. Hän suosii itämaisia kuoseja ja eläinkuoseja, sekä ilmavia ja hengittäviä materiaaleja. Näyttävät korut ovat myös olennainen osa hänen pukeutumistaan. Johanna haluaa, että vaatteet korostavat hänen parhaita puoliaan, eikä hän pelkää näyttää paljasta ihoa.

”Koska olen runsasrintainen, haluan korostaa sitä aluetta. Avara kaula-aukko toimii hyvin, koska se antaa tilaa kauniille koruille, kuten isoille korvakoruille ja kaulakoruille”, Johanna kertoo.

Johannan vaatekoko vaihtelee yleensä välillä 46–50, ja kirjainkokona hän usein esim. Zhezin mallistossa käyttää L. Hän löytää usein vaatteensa pienemmistä kivijalkaliikkeistä ympäri Suomea.

”Matkustan paljon esiintymiskeikkojen vuoksi ympäri Suomea. Olen huomannut, että pienemmillä paikkakunnilla on usein viehättäviä ja ainutlaatuisia naisten vaatekauppoja, joissa on laaja ja monipuolinen valikoima”, Johanna kertoo.

Keikkamatkoillaan Johanna on löytänyt monia suosikkiliikkeitä, kuten Helsingistä Marina Rinaldin, Kauhajoelta Muotitalo Petriinan, Humppilasta Donna Rosan sekä viimeisimpänä Kuopiosta Piattacon. Nämä vaatekaupat jälleenmyyvät Johannan suosikkeihin lukeutuvien Zhenzin, Pont Neufin, Zedd plussan, Pioni+, Miradonnan, Iconiquen vaatteita.

Johanna arvostaa erityisesti kivijalkaliikkeiden henkilökohtaista palvelua ja mahdollisuutta sovittaa vaatteet ennen ostoa. Hän myös pitää siitä, että myyjät voivat ottaa yhteyttä suoraan maahantuojiin ja näin tilata asiakkaan toiveiden mukaisia vaatteita.

”Kun löydän hyvän vaatekaupan, käyn siellä usein. Näin olen luonut hyvät suhteet myyjiin, jotka ovat oppineet tuntemaan tyylini ja kokoni”, Johanna kertoo.

Johannan mukaan tämä verkostoituminen on vienyt aikaa, mutta nykyään vaatteiden hankinta on paljon helpompaa. Aiemmin Johanna koki vaatekaupoissa asioimisen ahdistavana, mutta nyt luotettavan ja ystävällisen myyjäverkoston myötä vaateostoksille meneminen on mukavaa.

”Tänä kesänä soitin Piattacon omistajalle Piatta Miettiselle ja kerroin tulevani käymään. Piatta tuntee tyylini niin hyvin, että hän osasi valita minulle etukäteen vaatteita sovitettavaksi. Ostin lopulta samalla reissulla mekkoja, tunikoita ja jopa yhdet farkut syksyä varten,” Johanna kertoo.

Johanna rohkaisee pluskokoisia naisia tutkimaan pienempiä kivijalkaliikkeitä, sillä niistä voi löytyä hienoja vaatteita. Monilla näistä liikkeistä on myös verkkokauppa, jota voi ensin selata. Liikkeessä kannattaa rohkeasti kysyä myyjältä, onko tarjolla juuri itselle sopivia vaatteita tai omia suosikkimerkkejä.

”Pienet kivijalkaliikkeet vastaavat mielellään kysyntään, ja tällä tavalla saamme suomalaisten kauppojen valikoimiin lisää upeita naisten vaatteita”, Johanna selventää.

Johannan päällä olevat oranssi kotelomekko ja vihreäkuvioinen silkkikimono ovat Lalli Savolaisen suunnittelemasta mallistosta. ©Johanna Rusanen-Kartano

Lue myös: Syysmuoti 2024: Nämä nostalgiset villitykset tekevät paluun

Riikka Komonen löytää omaan budjettiin ja tyyliin sopivia vaatteita verkkokaupoista

Kouvolalainen Riikka Komonen, 50, kuvailee tyyliään uniikiksi, näyttäväksi ja värikkääksi.

”Värien lisäksi vaatteissani on rohkeita kuoseja. Lisäksi pidän näyttävien asusteiden käytöstä, koska niiden avulla voin ilmaista itseäni,” Riikka kertoo tyylistään.

Riikka pitää suurista ja värikkäistä printeistä vaatteissa. ©Riikka Komonen

Opettajana työskentelevä Riikka arvostaa myös vaatteiden monikäyttöisyyttä, kestävyyttä ja ajattomuutta. Hän pyrkii ostamaan vaatteita, joita voi helposti yhdistellä sekä työhön että vapaa-aikaan.

Hänen vaatekaapistaan löytyy muun muassa suoria housuja, tunikoita, mekkoja ja mustia hameita. Eräs Zizzin mekko Riikalta löytyy kolmessa eri värissä: turkoosina, pinkkinä ja mustana.

”Tykkään selkeydestä ja todella harvoin pukeudun kokomustaan.”

Riikan vaatekoko on 48-52, ja hän löytää vaatteensa useimmiten Cellbesiltä, Bonprixistä, Ellokselta ja Ulla Popkenilta. Hän on saanut lahjaksi myös vaatteita Virkkukoukkunen ja Paapii -merkeiltä. Rintaliivit hän ostaa alusvaateliikkeestä, sillä niiden valinnassa Riikka usein kaipaa ammattilaisen apua.

Riikka suosii verkkokauppoja, koska isompia kokoja on harvoin tarjolla lähellä olevissa kivijalkaliikkeissä. ”Harmittaa, kun omaa kokoa ei pääse sovittamaan paikan päällä. Onneksi yleensä löydän helposti mieluisia vaatteita verkosta.”

Ja vaikka pluskokoja löytyisikin kivijalkaliikkeistä, ne ovat Riikan mielestä usein erilaisia kuin pienempikokoisille suunnatut vaatteet.

”Monet pluskokoiset vaatteet ovat malliltaan säkkejä ja väriltään mustia, tummansinisiä tai tummanharmaita. Samaan aikaan pienempikokoiset vaatteet ovat usein paljon värikkäämpiä ja trendikkäämpiä”, Riikka toteaa.

Verkkokaupoista Riikka löytää usein myös vaatteita huomattavasti edullisemmin kuin kivijalkaliikkeistä. Tämä on tärkeää, koska hänen budjettinsa on hyvin rajallinen.

”Arjessa minulle jää pakollisten menojen jälkeen rahaa vain muutama satanen käytettäväksi. En osta vaatteita kovinkaan usein, mutta silloin kun jotain tarvitsen, katson ensin edulliset verkkokaupat läpi”, Riikka kertoo.

Jos rahatilanne sallisi, hän ostaisi vaatteita useammin ja panostaisi suomalaiseen laatuun.

Riikka tykkää yhdistellä erilaisia materiaaleja ja kuoseja pukeutumisessaan, ja erityisesti pitsi on hänen suosikkinsa. ©Riikka Komonen

Verkkokauppojen lisäksi Riikka tekee myös joskus vaatelöytöjä kirpputoreilta, mutta kertoo sen olevan usein tuurista kiinni.

”Vaikuttaa siltä, että monet pluskokoiset säästävät vaatteitaan eivätkä osta ylimääräisiä, koska isompikokoisia vaatteita on todella harvoin saatavilla kirpputoreilla”, Riikka sanoo.

Tarja Häkkinen luottaa paikallisiin kivijalkaliikkeisiin ja niiden tuttuihin vaatemerkkeihin

Pieksämäkeläinen Tarja Häkkinen, 58, on työskennellyt aiemmin 20 vuotta vaatealalla ja nykyisin työskentelee majoitusalalla. Hän kuvailee tyyliään seuraavasti:

”Arvostan vaatteissani mukavuutta ja laatua. Ennen pukeuduin enimmäkseen mustaan, mutta iän myötä olen alkanut suosia enemmän värejä.”

Tarjan pukeutumisessa värit määräytyvät osittain fiiliksen mukaan, mutta myös hänen hiusvärinsä vaikuttaa valintoihin. Tarja kertoo vaihtavansa hiusväriä melko usein, ja se vaikuttaa siihen, minkä värisiin vaatteisiin hän haluaa pukeutua. Esimerkiksi, jos hänellä on punaiset hiukset, hän ei halua pukeutua punaiseen vaatteeseen.

Vapaa-ajalla Tarja pukeutuu rennosti, ja kotona hän viihtyy parhaiten verkkareissa. Jos hän lähtee kauppaan tai muuten ulos, hän valitsee usein farkut ja löysän paidan.

Luonnossa liikkuminen on Tarjalle tärkeää, ja siihen hän valitsee mukavat ja säänmukaiset vaatteet. Juhliin hän taas pukeutuu mielellään mekkoihin. Yksi hänen luottovalinnoistaan on vuosia sitten ostettu oranssi trikoomekko.

Tarja luottaa arjessa rentoon mutta klassiseen tyyliin: sinisiin farkkuihin ja löysään puseroon. ©Tarja Häkkinen

Tarja on noin 160 cm pitkä ja käyttää yleensä vaatekokoa 42–44. Hänen on ollut vaikea löytää istuvia housuja. Usein ongelmana on, että housut eivät sovi kunnolla lantion tai vyötärön kohdalta, mikä on aiheuttanut turhautumista. MAC-merkin farkut ovat kuitenkin poikkeus, sillä ne istuvat hänelle erinomaisesti, ja hän voi nykyään ostaa niitä jopa ilman sovittamista.

Mekkoja Tarja tykkäisi arkisin käyttää enemmänkin, mutta haasteena on, että taskullisia mekkoja on huonosti saatavilla. Tarja kutsuu itseään ”taskufriikiksi” ja tarvitsee mekoissa taskut, joihin hän voi sujauttaa esimerkiksi työpuhelimensa.

Tarja suosii vaateostoksissa paikallisia kivijalkaliikkeitä, kuten Pieksämäen Aritea-vaatemyymälää ja Osmotexiä, josta hän on löytänyt itselleen mieleisiä vaatemerkkejä kuten Soyaconcept, Ze-ze ja Zhenzi.

Tarja arvostaa kivijalkakauppojen asiantuntevaa palvelua. Entisenä vaatekivijalkaliikkeen työntekijänä hän haluaa myös tukea paikallisia yrittäjiä, koska ne tukevat alueen elinvoimaa. Hän on myös huomannut, että verkko-ostaminen ei ole yhtä varmaa kuin paikan päällä ostaminen, etenkään pluskokoisille henkilöille.

”Verkkokaupasta ostaessa ei voi aina olla varma siitä, missä ja miten tuote on valmistettu. Lisäksi verkkokaupasta tilatessani tulee tehtyä herkemmin hutiostoksia, kun vaatteet eivät istukaan päälleni halutulla tavalla. Tästä syystä en osta vaatteita juurikaan verkosta”, Tarja kertoo.

”Oranssi trikoinen mekko on varma valinta, sillä sillä saan mukavasti ” piilotettua” vyötärölle kertyneet ylimääräiset”, Tarja kertoo. ©Tarja Häkkinen

Tarja myös suosittelee, että pluskokoiset naiset tutustuisivat paikallisiin myymälöihin ja vaatekauppoihin ja kysyivät suoraan kauppiailta kokovalikoimista.

”Pienten paikallisten liikkeiden myyjät ovat yleensä innokkaita palvelemaan ja he usein saavat tilattua niitä isompia kokoja valikoimiinsa isoja ketjuliikkeitä paremmin”, Tarja täsmentää.

Vaatekauppojen yrittäjille hänellä on selkeä viesti: mainostakaa ja markkinoikaa enemmän.

”Suomalaiset vaatealan pienyrittäjät, jotka myyvät pluskoon vaatteita, voisivat lisätä valikoimansa mainostusta erityisesti sosiaalisessa mediassa. Näin he tulisivat paremmin pluskokoisten kuluttajien tietoisuuteen ja voisivat saada uusia asiakkaita. Itse voin sanoa, että kun löydän hyvän vaatekaupan, asioin siellä mielelläni uudestaan,” Tarja toteaa.

Lue myös: Ammattilaisten laatima lista kertoo, mitä toimiva vaatekaappi sisältää – laske vaatematematiikan avulla, montako vaatetta oikeasti tarvitset

Muumivaatteisiin hurahtanut Siru Blomqvist ostaa vaatteensa verkkokaupoista

Uusikaupunkilainen Siru Blomqvist, 36, arvostaa pukeutumisessaan erityisesti joustavuuden ja mukavuuden yhdistämistä. Siru työskentelee Mannerheimin Lastensuojeluliitossa lasten parissa ja on kahden lapsen äiti.

Koska Siru tekee töitä lasten kanssa ja viettää paljon aikaa kotona, mukavat ja joustavat vaatteet ovat hänelle tärkeitä. Siru on yhdistänyt työ- ja arkivaatteet niin, että voi käyttää samoja vaatteita molemmissa tilanteissa.

”Joustavissa vaatteissa voin liikkua vapaasti ilman, että tarvitsee vaihtaa vaatteita päivän mittaan. Samat vaatteet usein sopivat hyvin pyöräilemiseen, jota harrastan päivittäin”, Siru kertoo.

Siru on erityisen ihastunut Muumi-vaatteisiin, joita hän ostaa Martinexin verkkokaupasta. ©Siru Blomqvist

Siru suosii trikoovaatteita, kuten tunikoita. Hän tykkää myös käyttää pitkiä paitoja ja toppeja, jotka peittävät takapuolen.

”Nykyajan muoti asettaa kuitenkin haasteita, sillä nyt kaupoissa on paljon myynnissä paitoja ja toppeja, jotka ylettyvät vain napaan asti. Ne ovat omaan makuuni liian lyhyitä”, Siru jatkaa.

Siru on värikäs pukeutuja, joka yhdistää mustaa kirkkaisiin väreihin, kuten keltaiseen, pinkkiin ja siniseen siniseen. Hän on myös erityisen kiintynyt Muumi-vaatteisiin, ja hän omistaakin useita värikkäitä Muumi-huppareita ja -paitoja.

”En käytä raitavaatteita, koska ne eivät imartele vartaloani, enkä myöskään usein kauluspaitoja, koska on vaikeaa löytää hyvin istuvia malleja”, Siru kertoo.

Sirun vaatekoko on yleensä XL, mutta hänen numerokoko vaihtelee välillä 48-52. Housuissa on eniten kokovaihtelua.

Siru kokee myös, että kivijalkaliikkeistä on vaikeaa löytää isompia kokoja. Liikkeiden pluskokojen vaatevalikoima on usein hänen mielestään tätimäistä ja säkkimäistä. Siksi hän suosii verkkokauppoja, kuten Bonprixia ja Martinexia, jotka tarjoavat reiluja kokoja ja hyvin istuvia vaatteita hänelle.

Verkkokaupoista tilaaminen ei ole kuitenkaan ongelmatonta. Vaatteiden tarkkojen mittojen ja kunnollisten tuotekuvien puute vaikeuttaa ostamista, mikä johtaa usein palautusruljanssiin ja turhautumiseen.

Esimerkiksi uuden talvitakin löytäminen on ollut Sirulle erityisen haastavaa, ja hän on venyttänyt takin ostamista jo useamman vuoden.

”Tilasin vasta viisi eri takkia, joista vain yksi oli sopiva, mutta sen ulkonäkö ei lopulta miellyttänyt minua. Täydellinen talvitakki on siis vielä löytämättä”, Siru kertoo.

Siru toivoisi, että pluskokoiset mallit olisivat enemmän näkyvillä vaatteiden esittelykuvissa, jotta kuluttaja saisi paremman kuvan vaatteen mallista ja istuvuudesta. Sama vaate näyttää erilaiselta eri kokoisella ihmisellä.

Muille pluskokoisille Sirulla on vinkki: esimerkiksi Facebookin erilaisista naistenryhmistä kannattaa kysellä, jos etsii jotain tiettyä vaatetta.

”Olen itse todennut hyödylliseksi liittyä useisiin Facebook-ryhmiin, kuten Naistenhuoneeseen. Kun etsin tiettyä vaatekappaletta, kuten pitkähihasta mustaa paitaa, joka peittää takapuolen, kysyn ensin ryhmästä. Usein joku on jo löytänyt sen, mitä etsin, ja voi jakaa vinkkejä tai linkkejä, joiden avulla löydän etsimäni vaatteet helpommin”, Siru sanoo.

Tosinaan Siru pukeutuu myös koko mustaan. Hän myös kertoo tykkäävänsä erilaisista asusteista kuten kaulakoruista ja vöistä. ©Siru Blomqvist

Lue myös Kotiliesi.fi: Lisää tilaa vaatekaappiin: Nämä vaatteet voit heittää huoletta heti pois

Kysyimme Annan seuraajilta Facebookissa, mistä he löytävät parhaita pluskokoisia vaatteita. Kyselyyn tuli yli 200 vastausta. Koostimme niistä listan alle.

Näitä merkkejä ja kauppoja muut pluskokoisia vaatteita ostavat suosivat:

Suomalaiset kaupat:

Kotirouvan kauppa

Fiinifröökynä

XL Ilona (Oulu)

Pieni aarrekauppa

Tiltatti Shop (Kerava)

Akaan Pellavatehdas

Kude Design (Helsinki)

Mayday (Ähtäri)

Zippers (Tuuri)

Marimuksu (Alavus

Tyyliulli (Porvoo)

Verkkokaupat:

Boozlet

Femina

Ivalo.com

Gudrun Sjöden

JJ House

Tutut ketjuliikkeet:

Tokmanni (Pola-merkki)

Lindex

Prisma

Veromoda

Voglia

Nanso

KappAhl

Nosh

Kaiko

Nakoa

Toive (eniten Riva Clothing)

Papu

Tam silk

Ratiashop

Vastuullisuusvaikuttaja Outi Pyy: ”Vika ei ole sinussa, vaan vaatekauppojen valikoimassa”

Vastuullisuusvaikuttaja Outi Pyy tunnistaa myös ongelman, että pluskokoisten kuluttajien on vaikea löytää itselleen sopivia vaatteita. Pyy on puhunut vaatekauppojen suppeista kokovalikoimista omassa somessaan. Ongelma ei ole uusi eikä rajoitu vain Suomeen, vaan siitä keskustellaan myös kansainvälisesti.

Keskustelu vaatteiden mitoituksesta liittyy inklusiivisuuteen, eli siihen, kuinka hyvin erilaiset käyttäjät huomioidaan vaatesuunnittelussa. Pluskokoisten tarpeet jäävät liian vähälle huomiolle.

Pyy korostaakin, että jos sopivia vaatteita ei löydy kaupasta, vika ei ole kuluttajassa, vaan valikoimassa.

Kuluttajille Pyy antaa selkeän neuvon: ”Jos olet pettynyt kivijalkaliikkeessä tai verkkokaupassa, koska sopivia kokoja ei ole saatavilla, anna vaatevalmistajalle asiakaspalautetta. Tämä auttaa vaatevalmistajaa ymmärtämään mallistonsa puutteet.”

Palautteen sisällöllä on kuitenkin merkitystä.

”Jos lähetät närkästyneenä palautetta kysyen, miksi valikoimasta puuttuu koko 50, se ei anna yritykselle riittävästi tietoa eivätkä he sen pohjalta pysty tekemään tarvittavia muutoksia valikoimaansa”, Pyy sanoo.

Sen sijaan on hyödyllisempää Pyyn mukaan kertoa asiakaspalautteessa tarkemmin itse ostotilanteesta. Asiakaspalautteessa on hyvä kertoa, missä liikkeessä asioit ja milloin, ja mitä vaatetta sovitit. Lisäksi sovitetusta vaatteesta kannattaa ottaa valokuva päällä ja laittaa mukaan palautteeseen.

”Tämä on erityisen tärkeää varsinkin jos suurempia kokoja ei ole saatavilla. Siinä tapauksessa kuva kertoo yritykselle enemmän kuin pelkkä kirjallinen palaute”, Pyy sanoo.

Jos taas vierailit verkkokaupassa, kerro mitä tuotetta ja kokoa jäit kaipaamaan.

Tärkeintä palautteeseen on Pyyn mukaan liittää omat kehon mitat.

”Vaatemerkit tarvitsevat tarkkoja mittoja ja mahdollisesti kuvia sinusta, jotta he voivat tehdä tarvittavat muutokset mallistoon. Voit lähettää nämä tiedot vaatemerkille esimerkiksi sosiaalisen median kautta tai asiakaspalautelomakkeella”, Pyy sanoo.

Outi Pyy on listannut vartalonmitat, jotka on hyvä ilmoittaa asiakaspalautteen yhteydessä:

Rinnan ympärys: Mittaa rinnan korkeimmalta kohdalta. Varmista, että mittanauha on suora.

Rintakehän ympärys: Mittaa rintojen alta. Tämä luku vastaa yleensä rintaliivien numeroa.

Vyötärön ympärys: Mittaa kehon kapeimmasta kohdasta. Tälle ei ole tarkkaa korkeutta, vaan se on yksilöllinen.

Lantion ympärys: Mittaa kehon leveimmästä kohdasta. Suosittelen ottamaan mitan alusvaatteiden päältä.

Rinnan korkeus: Mittaa rinnan korkeimmalta kohdalta niskan taakse ja jaa mitta kahdella. Tämä kertoo esimerkiksi vaatemerkille, mihin kohtaan kauluspaidoissa nappi tulisi sijoittaa.

Lahkeen sisämitta: Astu kantapäällä mittanauhan päälle ja nosta nauha haaraan saakka. Tämä mitta tarvitaan housuja varten.

Reiden ympärys: Mittaa hieman haaran alapuolelta. Tämä mitta on erityisen tärkeä farkkujen valinnassa.

Hauiksen ympärys: Mittaa käsivarren keskeltä.

Selän leveys: Mittaa selän leveimmältä kohdalta. Tämä mitta on vaikea ottaa itse, joten pyydä kaverilta apua.

Mittaukseen Pyyllä on tärkeä vinkki:

”Muista hengittää mittoja ottaessasi äläkä vedä vatsaa sisään. Jos mitta on liian pieni, vaate ei istu oikein. Hyvin istuva vaate ei purista”.

Pyy kertoo, että mitat olisi hyvä tarkistaa ja päivittää muutaman kerran vuodessa. Hän esimerkiksi itse ottaa mitat kehostaan neljä kertaa vuodessa: keväällä, kesällä, syksyllä ja talvella.

Selaa ylöspäin