Onko sinulla tapana hankkia vaatteita ruokaostosten yhteydessä? Et ole yksin, sillä suomalaiset ovat ahkeria markettimuodin kuluttajia. Tämä selviää esimerkiksi vastikään tehdystä Kaupan liiton tutkimuksesta.
Stylisti Sofia Oksanen tunnistaa ilmiön. Oksanen on urallaan työskennellyt useiden kotimaisten vaatemerkkien ja tavaratalojen kanssa.
– Suurin osa suomalaisista hankkii vaatteensa aina marketista, Oksanen vahvistaa.
Millaisia vaatteita marketista sitten ostetaan? Otimme yhteyttä Kaupan liiton selvityksessä mainittuihin kolmeen suosituimpaan markettimuodin ostopaikkaan: Prismaan, Tokmanniin ja K-Citymarkettiin. Kysyimme, mitkä ovat kauppojen myydyimpiä naisten vaatteita.
Sitten pyysimme stylistiä arvioimaan, mitä tuotteet oikeastaan kertovat suomalaisten pukeutumisesta.
Kaikki kolme ketjua toimittivat sähköpostitse tilastot suosituimmista naisten vaatteistaan. Tällaista on markettien kysytyin muoti.
Lue myös: Nämä 10 kosmetiikan huippua maksavat alle 25 e – valitsimme markettien parhaat tuotteet
Markettimuoti – näitä vaatteita suomalaiset rakastavat
1. Arjen peruspaidat
Myydyimpien markettivaatteiden joukossa korostuvat yksinkertaiset arkivaatteet, kuten t-paidat, topit, pitkähihaiset paidat ja neuleet. Väreinä suositaan mustaa ja erilaisia raita- tai kukkakuoseja.
Suomalaisten mieltymystä arkivaatteisiin selittää etenkin yksi tekijä, Oksanen arvioi.
– Tämä viittaa selkeästi siihen, että suomalaiset viihtyvät todella mukavissa, käytännöllisissä vaatteissa. Ne eivät kiristä eivätkä purista. Tekisin johtopäätöksen, että suomalaiset ovat todella mukavuudenhaluisia pukeutujia, eivätkä halua erottua tyylillään.
Suomalaisten mukavuudenhaluisuus ei sinänsä ole suuri yllätys. Syy rentoon pukeutumiseen löytyy kulttuuristamme.
– Meillä ei ole ollut sellaista näyttäytymisen tarvetta, vaikka tilanne on varmaan muuttunut ja muuttumassa erityisesti isoissa kaupungeissa. Olen aikoinaan asunut Italiassa pitkään, ja siellä se on ihan eri tavalla ihmisten selkärangassa, että sunnuntaina lähdetään kaupungille näyttäytymään. Suomalaiset ovat edelleen maanviljelijäkansaa ja asuvat usein syrjäseuduilla. Me pukeudumme tilanteen ja tarpeen mukaan, emme muita varten.
Tällaiset paidat ovat markettien ostetuimpia:
2. Rennot mekot
Ketjujen myydyimpiä naisten vaatteita ovat myös mekot. Markettien mekkomalleissa on yksi selvä suosikki: pitkä ja tunikamainen, väljä t-paitamekko.
– Tunikamainen tai löysä mekko ei korosta paljoa muotoja. Se on sellainen turvavaate, johon voi sujahtaa, ja joka on aina mukava päällä, toteaa Oksanen.
Lue myös Kotiliesi.fi: Nämä tuotteet eivät mene kaupaksi suomalaisissa marketeissa – etenkin yksi karkkihyllyn tuote saa monet nirsoilemaan
Hameita ei sen sijaan myydyimpien vaatteiden listalla näy. Stylisti arvioi sen johtuvan pitkälti käytännöllisyydestä.
– Luulen, että mekko on helpompi ja kätevämpi. Mekon kanssa ei tarvitse miettiä, että mihin sen yhdistän. Hame saattaa olla istuvampi vyötäröltä, joten siinä on heti epämukavuusaspekti ja se korostaa myös enemmän linjoja.
Tällaiset mekot ovat markettien ostetuimpia:
3. Housut joustavalla vyötäröllä
Markettien suosituimpia housumalleja määrittää helppous ja mukavuus. Stylistin mukaan näyttäisi siltä, että legginsit ovat tulleet jäädäkseen suomalaisten naisten vaatekaappiin.
Ostetuimpien housujen joukosta löytyy rentovyötäröisiä ja joustavia housuja, kuten legginsejä, pellavahousuja, jegginsejä ja capreja.
Tällaiset housut ovat markettien ostetuimpia:
Miksi suomalaiset valitsevat kuosin?
Yksinkertaisuuden ohella suomalaisten tyylissä korostuu rakkaus kuoseihin. Se näkyy myös markettien myyntitilastoissa. Naisten kysytyimmissä vaatteissa mukana on useita kukkakuosillisia tuotteita paidoista mekkoihin ja housuihin.
Oksasen mukaan menestyksestä luultavasti kertoo se, että kuosit kiinnittävät huomion pukeutujan sijasta vaatteeseen, mutta myös hävittävät muotoja.
Tämän asian suomalaiset taitavat pukeutujina – ja näihin stylisti panostaisi
Markettimuodin suosio osoittaa, että suomalaiset vaalivat pukeutumisessaan ennen kaikkea rentoutta. Oksanen nimeäisikin ergonomisuuden suomalaisten vahvuudeksi pukeutumisessa. Vaatteen toimivuus osataan huomioida aina tilanteen mukaan.
– Mielestäni tärkeintä on, että ihminen itse viihtyy valitsemassaan asussa, Oksanen muistuttaa.
On kuitenkin yksi asia, mitä stylisti toivoisi näkevänsä enemmän ihmisten pukeutumisessa.
– Toivoisin, että rohkeasti kokeiltaisiin enemmän muotoja korostavia vaatteita. Esimerkiksi nyt on oivallista kokeilla tyköistuvampaa mekkoa, jonka päälle voi pukea väljemmän takin, bleiserin tai paidan ja näin totutella tyyliin pikkuhiljaa.
Stylisti liputtaa myös asusteiden puolesta. Niillä yksinkertaisesta asusta saa helposti huolitellun.
– Esimerkiksi kengistä näkee hyvin, minkälainen pukeutuja on kyseessä, eikä tarvitse edes nähdä, mitä muuta ihmisellä on päällä. Jos on laadukkaat kengät ja käsilaukku, ne antavat muun asun pitkälti anteeksi.
Vaateostoksilla Oksanen neuvoo ylipäätään harkitsemaan aina tarkkaan vaatteen tarvetta: tarvitseeko vaatetta oikeasti, ja onko vaate monikäyttöinen?
– Halpamuoti on harvoin yhtä eettistä tai ekologista kuin hartaasti ja rakkaudella tuotetut vaatteet. Massatuotanto aina väistämättä aiheuttaa sivuvaikutuksia. Markettimuoti ei toisaalta automaattisesti tarkoita halpatuotantoa. Kannustan silti kaikkia punnitsemaan ostopäätöstä jokaisen ostoksen edessä, oli se sitten kallis investointi tai halpa käyttövaate.
Oksanen kannustaa panostamaan mahdollisuuksien mukaan laatuun:
– Väitän, että kun tietää, mistä tykkää, niin riittää, että on yksi laadukas villapaita, eikä neuleita tarvitse olla puoltatusinaa. Silloin paita ei välttämättä koidu edes kukkarolle rasitteeksi.