Home » Suomalais­tutkija: Näin some­vaikuttajat levittävät propagandaa – Osa keinoista ”epäuskottavan huonoja”

Suomalais­tutkija: Näin some­vaikuttajat levittävät propagandaa – Osa keinoista ”epäuskottavan huonoja”

Viihde ja propaganda kietoutuvat saumattomasti yhteen myös digiaikana, toteaa Helsingin yliopiston väitöskirjatutkija. Sosiaalisessa mediassa tapahtuvan informaatiovaikuttamisen ja siellä levitettävän digitaalisen propagandan tunnistaminen on yhä olennaisempaa myös Suomessa. Nuppu Pelevina on Helsingin yliopiston poliittisen historian väitöskirjatutkija. Hän on tutkinut sosiaalisen median vaikuttajien roolia valtiollisessa propagandassa ja tarkastellut erityisesti epäpoliittisina pidettyjen venäläisten ja brasilialaisten somevaikuttajien politisoitumista. – Tunnetun henkilön jakamana virheellinenkin viesti koetaan seuraajien keskuudessa helposti luotettavampana kuin muiden, Pelevina kirjoittaa Helsingin yliopiston sivuilla julkaistussa artikkelissa Propagandalla on vaikuttajan kasvot.

Selaa ylöspäin