Jos Yhdysvaltain ja Kiinan sähköautoteemainen kauppasota yltyy, eivät kiinalaiset autonvalmistajat ole ainoita kärsijöitä. Miten käy, jos kiinalaiset eivät enää myykään akkuteknologiaa jenkeille? Kiinalainen CATL lienee maailman suurin sähköautojen akkuvalmistaja, sillä ainakin The Guardianin mukaan se valmistaa tällä hetkellä noin 40 prosenttia maailman sähköautojen akustoista. Sen akkuja löytyy tänä päivänä esimerkiksi sellaisten länsimaisten pelureiden kuten Teslan, Volkswagenin ja BMW:n sähköautoista. Contemporary Amperex Technology Co Limited, lyhennettynä siis CATL, on sen lisäksi solminut sopimuksen Fordin kanssa. Sen mukaan yritykset rakentavat Michiganiin, Yhdysvaltojen autoteollisuuden ydinalueelle akkutehtaan, joka tuottaisi litiumrautafosfaattiakkupaketteja esimerkiksi juuri Fordin käyttöön.