Home » Vaatemerkki R/H lopettaa – yrittäjä kertoo, miksi kotimainen vaatebisnes on vakavissa vaikeuksissa

Vaatemerkki R/H lopettaa – yrittäjä kertoo, miksi kotimainen vaatebisnes on vakavissa vaikeuksissa

Vaatemerkki R/H lopettaa – yrittäjällä synkkä visio suomalaisen vaatealan tulevaisuudesta

Naistenvaatemerkki R/H lopettaa toimintansa. Yrityksen perustivat vuonna 2010 Hanna Riiheläinen ja Emilia Hernesniemi.

R/H- vaatebrändi tunnetaan erityisesti leikkisistä Mickey ja Magic-muotokielestä sekä ikonisista Bobi-tikkitakeistaan. Mallistojen kulmakiviä ovat olleet muun muassa persoonalliset mekot, ja toimintaa on ohjannut vastuullisuus.

Lopettamispäätöksestä ilmoittavassa tiedotteessa kerrotaan, että yleinen epävarmuus, kotimaan markkinoiden ostovoiman heikentyminen, kohonneet raaka-aine-, ompelu- ja logistiikkakustannukset ovat aiheuttaneet yritykselle merkittäviä vastoinkäymisiä useamman vuoden ajan:

”Viime vuosina terveen ja kannattavan liiketoiminnan ylläpitäminen on tehty erittäin haastavaksi pienille, vastuullisille ja kotimaisille toimijoille kuten meille. Globaalisti vaikuttava alennusmyynti-ilmiö on tuonut mukanaan myös omat haasteensa.”

”Myynti ei vedä, ellei tuote ole alennuksessa”

Yrityksen tällä hetkellä kokonaan yksin omistava Hanna Riiheläinen vahvistaa Annalle puhelimitse, että lopettamispäätöksen taustalla vaikuttivat vahvasti taloudelliset syyt.

”Sanoisin että aika mahdottomaksi on tehty tilanne meidän kaltaisille pienyrittäjille. Meillä on vastuullisesti tuotetut materiaalit ja lähituotanto, mikä tietenkin maksaa enemmän. Lisäksi valmistamme pieniä eriä, sillä emme tietenkään halua ylituottaa mitään.”

Kun siihen yhdistää nousseet logistiikkakustannukset ja yleinen taloustilanne, joka pitää kuluttajien kukkaroiden nyörit tiukalla, tuottavaa liiketoimintaa on käytännössä mahdoton ylläpitää.

”Viime aikoina on ollut tilanne, että mikään myynti ei vedä, ellei tuote ole alennuksessa. Isojen ketjujen tuoma alennusrumba on ainoa tapa saada myyntiä. Tällaista tilannetta ei ole ollut R/H:n historiassa koskaan ennen”, Riiheläinen suree.

Vaateala on Riiheläisen mukaan kokenut myös muita isoja muutoksia. Kivijalkamyymälöitä on vaikea saada kannattaviksi, sillä ostaminen on siirtynyt verkkoon. Sen lisäksi on muuttunut tapa, jolla tavaraa esitellään. Instagram ja muut sosiaalisen median sovellutukset ovat korvanneet vanhoja tapoja.

Myös tietoisuus vaatteiden valmistusprosessin vastuullisuudesta on kasvanut, mitä Riiheläinen pitää erinomaisena asiana.

Lue myös: Kolme suomalaisnaista kertoo, mihin ruokiin heillä ei ole enää varaa – Sanna löysi korvaajan maitorahkalle


Hanna toivoo voivansa jatkaa luovan toiminnan parissa. ”Vaateala on muuttunut valtavasti 14 vuodessa”, hän sanoo.

© Paavo Lehtonen

”Muita tulee perässä”

Riiheläinen jatkaa, että ainoa tapa jatkaa liiketoimintaa olisi ollut muuttaa suuntaa, mutta se ei olisi tuntunut kestävältä eikä siten omalta. Lopettamispäätös on tuntunut haikealta. Nyt on kuitenkin aikaa vetää hetki happea ja nauttia täysipainoisemmin äitiydestä puolitoista- ja kuusivuotiaiden lasten kanssa.

Äitiyteen liittyen Riiheläinen heittää pienen piikin valtion suuntaan:

”Kovasti Suomessa puhutaan, että Suomi kasvuun ja kaikki vauvatalkoisiin, mutta käytännössä yrittävää äitiä ei tueta mitenkään.”

Riiheläisen mukaan yrittäjät kokevat tällä hetkellä muutenkin Suomessa kovaa kyytiä.

”Kollegoiden kanssa jutelleena tiedän, että sieltä tulee varmaan perässä muitakin.”

Konkurssien määrä kasvaa tällä hetkellä Suomessa

Talouden haasteet näkyvät Suomessa paitsi yritysten lopettamisena, myös konkurssien määrissä.

”Konkurssihakemusten määrä on kasvanut jo yli kahden vuoden ajan. Nyt 12 kuukauden aikana konkurssiin on haettu 3 461 yritystä, eli kasvua vuodesta 2021 on 76 prosenttia”, sanoo yliaktuaari Tommi Veistämö Tilastokeskuksen tiedotteessa heinäkuussa.

Pelkästään vuoden 2024 kesäkuussa pantiin vireille 252 konkurssia. Se on 13 konkurssia enemmän kuin edellisvuotena. Konkurssihakemuksista noin puolet oli palvelualoilla ja viidennes kaupan alalla. 

Selaa ylöspäin