Arvostuksen puute ja välinpitämättömyys nousevat Annin ja Agnesin mieleen ensimmäisenä, kun puhutaan asiakkaiden käytöksestä vaatekaupoissa.
Erityisesti sovituskopissa asiakkaan kunnioitus vaatetta kohtaan tuntuu katoavan. Vaatteet saatetaan jättää epäsiististi henkareille tai heittää lattialle, missä ne likaantuvat ja tallautuvat jalkojen alle.
”Ei ajatella, että vaikka itse ei ostaisi tuotetta, joku muu saattaa haluta sen. Kukaan ei varmasti haluaisi ostaa kaupasta likaista tai muuten epäsiistiä vaatetta,” Anni huomauttaa.
Agnes lisää, että asiakkaat menevät joskus sovittamaan vaatteita ilman aikomusta ostaa niitä ja käyttävät sovituskoppeja kuvien ottamiseen someen. Tällöin vaatteet usein jätetään sovituskoppeihin.
”Tämä ei ole kiellettyä, mutta on yleistynyt ilmiö,” Agnes toteaa.
Välinpitämättömyys näkyy myös muualla myymälässä.
”Puoliksi juotuja limumukeja ja paistopisteen pusseja saatetaan jättää vaatteiden päälle tai lattioille, vaikka ruokaa ja juomaa ei lähtökohtaisesti saa tuoda myymälään,” Agnes kertoo.
Anni on työskennellyt 8 vuoden ajan pikamuotiliikkeessä. Nyt hän on vanhempainvapaalla.
Eritteitä ja masturbointia sovituskopissa
Agnes työskenteli vaatemyyjänä kaksi vuotta, ja Anni on työskennellyt vaatekaupassa 8 vuoden ajan. Näiden vuosien aikana Agnes ja Anni ovat kohdanneet ällöttävää ja kummallista käyttäytymistä asiakkailta.
”Sovituskopissa on tullut vastaan kaikenlaisia eritteitä. Esimerkiksi kerran sovituskopista löytyi muovipussi täynnä virtsaa”, Anni kertoo.
”Joskus sovituskopeista on löytynyt käytettyjä terveyssiteitä, tamponeja, laastareita ja verisiä paperituppoja, Agnes jatkaa.
Kaikkein järkyttävintä on kuitenkin ollut asiakkaiden suoranainen sikailu sovituskopeissa.
”Yhdessä myymälässämme asioi vuosia sitten mies, joka oli sarjamasturboija. Hän kävi aina naisten alusvaateosastolta hakemassa alusvaatteita ja meni sitten sovituskoppiin harjoittamaan tätä toimintaansa. Me myyjät emme uskaltaneet puuttua tilanteeseen, joten kutsuimme aina vartijan paikalle. Muutaman kerran vartija joutui puuttumaan tähän toimintaan, ennen kuin tämä käytös loppui,” Anni kertoo.
Agnes kertoo myös nähneensä sovituskopissa tilanteen, jossa pariskunta ryhtyi seksuaaliseen toimintaan.
”Ihmettelimme kollegani kanssa, että miksi sovituskoppi on niin pitkään varattuna, ja kävin sitten kurkkaamassa sovituskopin verhon alta. Näin sovituskopissa naisen polvillaan lattialla ja miehen hajareisin seisomassa hänen edessään. Siinä kohtaa ei jäänyt epäselväksi mitä he olivat sovarissa tekemässä”, Agnes kertoo.
Nämä oudot tilanteet eivät suinkaan rajoitu vain sovituskoppeihin. Uutena ilmiönä Anni ja Agnes mainitsevat käytettyjen vaatteiden palautuksen. Erityisesti kesällä festariviikonloppujen jälkeen on yleistä, että asiakkaat yrittävät palauttaa selvästi käytettyjä vaatteita, jotka voivat haista hajuvedelle, alkoholille tai tupakalle.
”Vaatteessa on usein vielä hintalaput kiinni, mutta vaikka hintalappu olisi paikallaan, emme voi ottaa vastaan selvästi käytettyjä vaatteita emmekä palauttaa rahoja,” Anni selittää.
Agnes työskenteli pari vuotta vaatemyyjänä pikamuotiliikkeessä. Nykyään hän työskentelee myyjänä ruokakaupassa.
Lue myös Kotiliesi.fi: 8 asiaa, joita vaatekauppias ei koskaan tekisi − tällaisia vaatteita ei ostaisi itselleen
Neljä asiaa, jotka jokaisen vaateostoksilla olevan olisi hyvä tietää:
1. Jätä sovituskoppi sellaiseen kuntoon, kuten haluaisit sen olevan itseäsi varten
Agnes ja Anni kertovat, että vaatekauppojen sovituskopissa syöminen ja juominen eivät ole virallisesti kiellettyjä, mutta asiakkaita pyydetään välttämään sitä. Jos kuitenkin nälkä tai jano iskee, omat ruoat ja juomat on hyvä viedä pois sovituskopista.
Croissantin muruset ja lattialle läikkynyt limu tekevät sovituskopista sotkuisen, ja myyjän on siivottava ne ennen kuin seuraava asiakas voi käyttää kopin.
Agnes ja Anni myös toivovat, että sovitettuja vaatteita ei jätettäisi sovituskoppeihin. Vaatteet, jotka jäävät roikkumaan koppiin tai myttyyn lattialle, hankaloittavat seuraavan asiakkaan sovituskopin käyttöä.
Vaatteet voi viedä itse takaisin paikoilleen, antaa myyjälle tai jättää sovituskopin ulkopuolella olevaan henkariin.
”Henkilökunta ei haittaa, että vaatteet jätetään ulkopuolelle. Päinvastoin myyjät laittavat sovitetut vaatteet mielellään takaisin paikalleen,” Agnes kertoo.
Jätä sovituskoppi siis siistiksi, niin muiden on mukava mennä sinne sovittamaan vaatteita.
2. Älä sovita uima-asuja ja alushousuja paljaalle iholle
Agnes ja Anni kertovat, että uimapukuja, bikinialaosia ja alushousuja ei pitäisi sovittaa suoraan paljaalle iholle. Kosketus intiimialueen kanssa voi jättää vaatteeseen eritteitä, minkä vuoksi ne joudutaan ottamaan pois myynnistä.
Sotkeutumisen estämiseksi uima-asuissa on yleensä muoviset hygieniasuojat, mutta alushousuissa tällaisia suojia ei useinkaan ole. Agnes kuitenkin kertoo, että nämä hygieniasuojat irtoavat helposti, ja irronneita tarroja löytyy usein sovituskoppien lattioilta.
Anni muistuttaakin, että alusvaatteet ja uima-asut ovat vielä sovittaessa vaatekaupan omaisuutta, joten niitä tulee käsitellä huolellisesti.
2. Kerro, jos vaate likaantui tai jokin meni rikki
Puuteri- ja meikkivoidetahrat paidan kauluksessa ja pääntien kohdalla ovat Agnesin ja Annin mukaan melko yleinen näky vaatekaupoissa. Osa asiakkaista saattavat vaivihkaa jättää tahraantuneen vaatteen sovituskoppiin tai palauttaa sen rekkiin.
Kainosteluun ei ole kuitenkaan syytä.
”Kaikille sattuu vahinkoja, vaikka kuinka varovainen olisikin. Tahroista kannattaa aina kertoa rohkeasti myyjälle. Tällöin vaate voidaan poistaa myynnistä tai tarvittaessa tarjota alennusta”, Anni sanoo.
Naisten kokemusten mukaan asiakas ei joudu tässä tilanteessa maksamaan vahingoittuneesta vaatteesta.
Sama pätee myös tilanteisiin, joissa esimerkiksi vaatehenkari menee rikki.
”Henkarit menevät helposti rikki, ja vaatekaupoissa niitä on aina runsaasti varastossa, joten rikkoutunut henkari ei ole suuri ongelma. On kuitenkin kohteliasta ilmoittaa henkilökunnalle, jos jotain sattuu, olipa kyseessä meikkitahra, rikkinäinen henkari tai muu vahinko,” Agnes jatkaa.
4. Kunnioita vaatemyyjiä
Anni ja Agnes toteavat, että asiakkaat eivät aina ymmärrä, ettei myyjällä ole mahdollisuutta tehdä yksilöllisiä poikkeuksia. Esimerkiksi palautusten osalta kuluttajansuojalain säädökset ovat tiukkoja eikä niistä voi poiketa.
Agnes myös huomauttaa, että myyjien on kysyttävä kanta-asiakaskorttia joka kerta, vaikka tämä saattaa joskus ärsyttää asiakasta.
Joskus myös vaatemyyjälle sattuu virheitä, ja tällaisissa tilanteissa Anni toivoo asiakkailta ymmärrystä.
”On ollut tilanteita, joissa on syntynyt sanaharkkaa asiakkaan kanssa, kun esimerkiksi tuotteen hinta on ollut virheellinen tai hälytin on jäänyt kiinni asiakkaan ostamaan tuotteeseen, mikä on aiheuttanut hälytyksen portilla”, Anni kertoo.
Tällöin vaatemyyjän tehtävänä on korjata virhe ja pahoitella tilannetta. On kuitenkin hyvä muistaa, että kaikki tekevät joskus virheitä – kyse on inhimillisistä erehdyksistä.
”Tämä unohtuu usein asiakkailta. Asiat pyritään aina hoitamaan asiakkaan eduksi, vaikka kyseessä olisi esimerkiksi virheellinen hintalappu”, Anni sanoo.
Yleisesti ottaen Agnes ja Anni toivovatkin, että asiakkaat muistaisivat hyvät käytöstavat niin myyjien kuin myytävien tuotteidenkin suhteen.