Home » AKT:n Kokko: Tekstien osalta sopu olisi voinut olla lähempänä – MTV seuraa lakkoja

AKT:n Kokko: Tekstien osalta sopu olisi voinut olla lähempänä – MTV seuraa lakkoja

Auto- ja Kuljetusalan työntekijäliitto AKT:n työriidoissa ei saatu sopua. Lakot ovat alkaneet tänään kello 6.

MTV seuraa tässä artikkelissa tapahtumien kulkua. 

8.34: AKT:n Kokko: Tekstien osalta sopu olisi voinut olla lähempänä

AKT:n puheenjohtaja Ismo Kokko kertoi MTV Uutisten haastattelussa Vuosaaressa, että sovittelijan antamassa sopimusehdotuksessa tekstien osalta päästiin lähemmäksi sopua verrattuna palkankorotuksiin.

– Siellä on ollut useampi kysymys, joita on yritetty puida. Sanotaan näin, että siinä ehkä sopu olisi voinut ollut lähempänä, mutta ei päästy maaliin, Kokko sanoo.

6.39: Suora lähetys kello 8.15: MTV Uutiset lakkosatamassa

Huomenta Suomi vierailee Helsingin Vuosaaren lakkosatamassa kello 8.15.

Suora lähetys Vuosaaresta on katsottavissa artikkelin alusta.

Lakkotunnelmista kertovat AKT:n puheenjohtaja Ismo Kokko ja Satamaoperaattorien toimitusjohtaja Juha Mutru.

6.07: AKT:n lakot ovat alkaneet satamissa ja kuljetuksissa

Puoliltaöin alkoivat kuorma-autoalan sekä säiliöauto- ja öljytuotealan lakot. Aamukuudelta alkoivat puolestaan ahtausalan lakko satamissa sekä terminaalialan lakko.

Työtaisteluun päädyttiin, kun AKT hylkäsi eilisiltana sovittelijan työriitaan antaman sopimusehdotuksen.

AKT:n puheenjohtajan Ismo Kokon mukaan sovintoehdotukset olivat sekä tekstien että palkankorotusten osalta riittämättömiä.

Valtakunnansovittelijan toimiston mukaan sovittelua yritetään jatkaa lähipäivinä.

5.51. Ensimmäiset lakot ovat alkaneet

Ensimmäiset Auto- ja Kuljetusalan työntekijäliitto AKT:n lakot ovat alkaneet satamien ahtaustyössä ja kolmella autoliikenteen sopimusalalla. Puoliltaöin alkoivat kuorma-autoalan sekä säiliöauto- ja öljytuotealan lakot.

Aamukuudelta ovat puolestaan alkamassa ahtausalan lakko satamissa sekä terminaalialan lakko.

Työtaisteluun päädyttiin, kun Auto- ja Kuljetusalan työntekijäliitto AKT hylkäsi eilisiltana sovittelijan työriitaan antaman sopimusehdotuksen.´

AKT:n puheenjohtajan Ismo Kokon mukaan sovintoehdotukset olivat sekä tekstien että palkankorotusten osalta riittämättömiä.

Lakot koskevat kaikkiaan noin 9  000:ta työntekijää ja vaikuttavat laajasti Suomen ulkomaankauppaan ja moniin kuljetuksiin.

Valtakunnansovittelijan toimisto tviittasi sopimusehdotuksen kaaduttua, että työriidan sovittelua yritetään jatkaa lähipäivinä.

Valtaosa AKT:n sopimuksista ja samalla työrauhavelvoite päättyi tammikuun lopussa.

5.40: Työnantajat: "Häikäilemätöntä peliä"

AKT:n puheenjohtajan Ismo Kokon mukaan nyt saadut sovintoehdotukset olivat sekä tekstien että palkankorotusten osalta täysin riittämättömiä.

–  Sen enempää tekstikysymyksiin kuin riittäviin palkkaratkaisuihin ei työnantajapuolella löytynyt mielenkiintoa, Kokko sanoi tiedotteessa.

AKT antoi samalla uusia lakkovaroituksia lakoista, jotka alkaisivat 1. maaliskuuta. Lakot koskisivat kuorma-autoalaa, huoltokorjaamoita, säiliöautoalaa, linja-autohenkilökuntaa, öljytuotealaa ja terminaalitoimintaa.

Työnantajapuoli tuomitsi AKT:n toiminnan vastuuttomaksi.

–  AKT pelaa häikäilemätöntä peliä laittamalla Suomen säppiin ja ajamalla vientiteollisuuden päin seinää. Mikään ei riitä, vaan AKT vaatii reilusti viennin päänavausten ja jopa Saksan ratkaisujen ylittäviä palkankorotuksia, sanoivat Autoliikenteen Työnantajaliiton toimitusjohtaja Mari Vasarainen ja Kemianteollisuuden työmarkkinajohtaja Minna Etu-Seppälä tiedotteessa.

5.30: EK: "Emme voi ylittää palkankorotuksissa vientiteollisuuden tasoa"

Elinkeinoelämän keskusliiton johtaja Ilkka Oksala syytti AKT:ta yrityksestä painostaa itselleen muita aloja korkeammat palkankorotukset.

Satamaoperaattorit peräävät yleistä linjaa Satamaoperaattorit ry varoitti, että lakko vahingoittaa välittömästi ulkomaankauppaa ja johtaa pahimmillaan tehtaiden alasajoon. Vain 1  800 ahtaajan lakko hiljentää toiminnan kaikissa Suomen satamissa.

– Emme voi ylittää palkankorotuksissa vientiteollisuuden tasoa, sillä olemme riippuvaisia vientiyrityksistä asiakkaina, sanoi Satamaoperaattorien toimitusjohtaja Juha Mutru tiedotteessa.

Mutru huomautti, että ahtaajien palkat ylittävät jo nyt teollisuustyöntekijöiden palkat keskimäärin 28 prosentilla.

– Säännölliseltä työajaltaan ahtaajat saavat keskimäärin 4  000 euroa kuussa. Ylityö- ja sunnuntaikorotuksineen palkka on jo yli 4  400 euroa kuussa, Mutru sanoi.

Tiistai 14.2.

Finavia: AKT:n lakko voi vaikuttaa myös lentoliikenteeseen

Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliiton (AKT) lakko voi vaikuttaa myös lentoliikenteeseen. Asiasta tiedotti Suomen lentoasemia operoiva Finavia verkkosivullaan tiistaina ennen AKT:n lakkoilmoitusta..

Finavian tiistain tietojen mukaan AKT:n lakko voi vaikuttaa lähinnä lentopolttoaineen jakeluun ja lentokoneiden tankkaukseen.

Finavia pyytää matkustajia seuraamaan oman lentoyhtiön tai matkanjärjestäjän tiedotusta sekä varautumaan siihen, että lakko voi vaikuttaa esimerkiksi lennon aikatauluun.

Kunkin lentoaseman reaaliaikaiset lentotiedot saa Finavian verkkosivuilta osoitteesta https://www.finavia.fi.

Teknologiateollisuuden ylempien toimihenkilöiden työriidassa päästiin sopuun

Teknologiateollisuuden ylempiä toimihenkilöitä koskevassa työriidassa on päästy sopuun, kertoo valtakunnansovittelijan toimisto Twitterissä. Työntekijäpuolen YTN ja Teknologiateollisuuden työnantajat hyväksyivät valtakunnansovittelijan sovintoehdotuksen tiistai-iltana.

Huomenna alkavaksi ilmoitettu kolmipäiväinen työnseisaus peruuntuu.

Lakon piirissä olisi ollut noin 20  000 ihmistä useissa teknologiateollisuuden yrityksissä.

Satamaoperaattorit ry: "AKT:n toiminnasta on vastuullisuus kaukana"

Satamaoperaattorit ry pitää AKT:n ahtausalan lakkoa vastuuttomana.

– Lakkovahingot nousevat mittaviksi, sillä satamien toiminnan pysähtyminen vaikuttaa koko kansantalouteen, Satamaoperaattorit ry:n toimitusjohtaja Juha Mutru sanoo. Vain 1 800 ahtaajan lakko hiljentää toiminnan kaikissa Suomen satamissa, joiden kautta kulkee 90 prosenttia Suomen ulkomaankaupasta eli 280 miljoonaa euroa vuorokaudessa.

Palkankorotustaso vientiteollisuudesta

Auto- ja Kuljetusalan Työntekijöiden liitto AKT ry on hylännyt sovittelijan sovintoehdotuksen, koska yleiseksi linjaksi muodostunut palkankorotustaso ei riittänyt AKT:lle.

– Emme voi ylittää palkankorotuksissa vientiteollisuuden tasoa, sillä olemme riippuvaisia vientiyrityksistä asiakkaina, Mutru korostaa. Ahtaajien palkat ylittävät jo nyt teollisuustyöntekijöiden palkat keskimäärin 28 prosentilla. Säännölliseltä työajaltaan ahtaajat saavat keskimäärin 4 000 euroa kuussa. Ylityö- ja sunnuntaikorotuksineen palkka on jo yli 4 400 euroa kuukaudessa.

Satamaoperointiyritykset ovat kamppailleet kannattavuusongelmien sekä kansainvälisten logististen häiriöiden kanssa. Palkkojen osuus satamaoperointiyritysten liikevaihdosta on noin puolet. Viime aikoina polttoaine- ja energiakustannusten nousu on entisestään lisännyt satamaoperointiyritysten kannattavuushaasteita.

– Lakko pienentää entisestään palkankorotusvaraa, sillä se katkaisee yritysten toiminnan ja sekoittaa logistisen ketjun, jonka palauttaminen käy todella kalliiksi.

Satamaoperaattorit ry sanoo tiedotteessaan, että lakko tuo mainehaitan suomalaiselle vientiteollisuudelle, koska toimituksissa ei pysytä asiakkaille luvatuissa ajoissa. Vientiteollisuuden merkitys kansantalouden tasolla on mittava, sillä yhteensä metsä-, teknologia- ja kemianteollisuus tuottaa lähes puolet Suomen koko arvonlisäyksestä.

Tehdasteollisuutta voi haitata myös tuonnin pysähtyminen, koska raaka-aineista ja komponenteista syntyy pulaa, tiedotteessa kerrotaan. Lakosta kärsivät myös kuluttajat ja vähittäiskauppa, sillä ensimmäisenä kauppojen hyllyiltä loppuvat ulkomailta tuotavat tuoretuotteet.

Jos lakko pitkittyy, paperi-, kokoonpano- ja terästeollisuuden tehtaita uhkaa alasajo. Jonkin aikaa vientiteollisuus voi jatkaa tuotantoa ja hyödyntää puskurivarastoja, tiedote päättyy.

"Lakoista kärsivät kaikki"

– AKT pelaa häikäilemätöntä peliä laittamalla Suomen säppiin ja ajamalla vientiteollisuuden päin seinää. Mikään ei riitä, vaan AKT vaatii reilusti viennin päänavausten ja jopa Saksan ratkaisujen ylittäviä palkankorotuksia. Yleinen linja on syntynyt Teknologiateollisuuden, Kemianteollisuuden, Kaupan alan ja Elintarviketeollisuuden sekä Ammattiliitto Pron ja Erton ratkaisujen myötä. On käsittämätöntä, että tämä ei kuitenkaan riitä AKT:lle, toteavat Autoliikenteen Työnantajaliitto ry:n toimitusjohtaja Mari Vasarainen ja Kemianteollisuus ry:n työmarkkinajohtaja Minna Etu-Seppälä.

EK:n johtaja: "AKT:n lakko on vastuuton"

Lakko pysäyttää suurelta osin viennin ja tuonnin sekä vaikeuttaa kuorma-autoliikennettä Suomessa.

– Huolimatta hankalasta alusta on tällä työmarkkinakierroksella tehty palkkaratkaisuja, joiden piirissä on jo yli 300 000 suomalaista palkansaajaa. Työmarkkinoille on siis viennin avauksen jälkeen syntynyt yleinen linja, jota on syytä tällä kierroksella noudattaa, EK:n johtaja Ilkka Oksala toteaa.

Työmarkkinaratkaisuja on tällä kierroksella syntynyt mm. teknologiateollisuuden, kemianteollisuuden, kaupan ja elintarviketeollisuuden aloilla.

– AKT pyrkii nyt lakkoilemalla painostamaan itselleen muita aloja korkeammat palkankorotukset, Oksala sanoo.

Lakko vaikuttaisi 280 miljoonan euron arvosta käytävään ulkomaankauppaan päivässä. Ulkomaankaupasta, siis viennistä ja tuonnista, 90 prosenttia kuljetaan satamien kautta.

– AKT vaarantaa lakollaan suomalaisten työpaikkoja sekä aiheuttaa vahinkoa koko suomalaiselle yhteiskunnalle. Pitkittyessään lakolla on syviä vaikutuksia, jos ja kun suomalaisyritykset menettävät asiakassuhteita lakon takia, Oksala sanoo.

Lakonuhka koskee kaikkia satamia, joissa tehdään ahtaustyötä AKT:n sopimuksella. Näistä suurimmat satamat ovat Hamina-Kotka, Helsinki, Hanko, Kokkola, Naantali, Pori, Oulu, Rauma, Turku, Uusikaupunki.

"Sovintoesitykset teksteiltään ja palkankorotuksiltaan riittämättömiä"

AKT:n puheenjohtaja Ismo Kokon mukaan sovintoesitykset olivat sekä teksteiltään että palkankorotuksiltaan riittämättömiä.

Kokko  kertoo AKT:n olevan valmis neuvottelupöytään, kun sovittelija kutsuu.

Satamaoperaattorien toimitusjohtaja Juha Mutrun mukaan palkkakysymys oli neuvotteluissa vaikein asia.

– Vaikka hyväksyimme ehdotuksen, siellä oli erittäin pahoja yksityiskohtia, Mutru kommentoi.

Mutrun mukaan on tärkeää, että yleistä valtakunnan palkankorotuslinjaa noudatetaan. Hän kertoo ehdotettujen palkankorotusten olleen samalla tasolla, kuin vientialan aikaisemmin sovitut palkankorotukset.

Sovittelupöytään palataan Mutrun uskomuksen mukaan nopeasti. Lakon pitkittyessä vaikutukset näkyisivät kuluttajille viikossa tavaroiden puutteena.

Autoliikenteen työnantajaliiton toimitusjohtaja Mari Vasaraisen mukaan lakko tulee näkymään muun muassa tavaran kuljetuksessa, pakettien liikkuvuudessa ja ympäristöhuollon kuljetuksessa. Esimerkiksi kotitalousjätteiden kuljetuksiin lakko vaikuttaa ensimmäisenä, kertoo Vasarainen.

Ehdotus oli Vasaraisen mukaan Autoliikenteen työnantajaliiton sietorajan yläpuolelle, mutta sovitus olisi heidän puoleltaan kuitenkin hyväksytty.

Kemianteollisuus ry:n johtava asiantuntija Jaana Neuvonen kertoo, että myös heidän puoleltaan sopimus hyväksyttiin. Päätös hyväksynnästä ei ollut Neuvosen mukaan helppo koronan sekä Euroopassa käytävän sodan tuomien vaikeuksien vuoksi.

– Tilanne oli sen verran vaikea että sovintoehdotukseni ei ollut riittävä, sovittelija Leo Suomaa kommentoi medialle heti kello 20 jälkeen.

Ahtausalan lakko käynnistyy huomenna kello kuusi aamulta ja jatkuu toistaiseksi. Terminaalialan lakko alkaa myös huomenna kello 6 aamulla ja jatkuu ensi keskiviikkoon. Kuorma-autoalan sekä säiliöauto- ja öljytuotealojen lakot alkavat heti vuorokauden vaihtuessa ja päättyisivät ensi tiistaina puolilta öin

MTV Uutisten politiikan toimittaja Antonia Berg kommentoi asiaa valtakunnansovittelijan toimistolta aiemmin tänään, neuvottelujen vielä ollessa käynnissä.

– Vaikea ennustaa, mitä tapahtuu. Juttelin juuri tuossa sovittelija Leo Suomaan kanssa –joka nämä esitykset antoi osapuolille – ja hän totesi, että tämä on kuin jouluaatto. Jännitystä on ilmassa.

Sovittelija Leo Suomaan sovintoehdotukset koskevat ahtausalaa, kuorma-autoalaa, terminaalitoimintaa sekä säiliöauto- ja öljytuotealaa. Lakot koskevat yhteensä noin 9  000:ta työntekijää. Lakko pysäyttää suurimman osan Suomen viennistä ja tuonnista.

– Ahtaajien lakolle ei ole annettu mitään päivämäärää, milloin se päättyisi. Sehän vaikuttaa todella voimakkaasti Suomen vientiin. Nuo muut lakot ovat viikon kestoisia. 

Sovittelut AKT:n työehtosopimuksista alkoivat tänään aamukahdeksalta sekä autoliikenteen että satamien osalta. Maanantainkin sovittelut päättyivät tuloksettomina.

Valtaosa AKT:n sopimuksista ja samalla työrauhavelvoite päättyi tammikuun lopussa.

mtvuutiset.fi

Selaa ylöspäin