Britannian puolustusministeriö on aloittanut selvityksen siitä HMS Prince of Walesin rikkoutumisesta. On alettu epäillä, onko kyseessä valmistusvirhe.
Britannian uusin lentotukialus, joulun 2019 alla käyttöön otettu HMS Prince of Wales, rampautui elokuussa 2022 potkurivaurion vuoksi. Siitä lähtien laiva on odottanut korjauksia.
Kustannuksista on nyt kehkeytymässä The Telegraph -lehden mukaan kiistaa Britannian ja Ranskan välille, tai ainakin Britannian valtion ja ranskalaisen teollisuuskonserni Thalesin välille.
Lehden mukaan kesällä potkurin ja voimansiirtojärjestelmän liitos petti. Korjauksissa on sattunut viivästyksiä, mutta Britannian laivasto pitäytyy siinä arviossa, että laiva palaisi käyttöön syksyllä 2023.
Telegraphin mukaan mahdollisen kiistan ytimessä on kysymys siitä, rikkoutuiko potkuri sattumalta tai käyttäjästä johtuvista syistä, vaiko valmistus- tai suunnitteluvirheen takia.
Britannian puolustusministeriö on aloittanut selvityksen, sillä se on alkanut epäillä, että selitys saattaisi olla jälkimmäinen.
Todellista tietoa siitä, miten asia on – tai miten se on brittien mielestä – ei toistaiseksi ole kerrottu julkisuuteen. Jos brittiviranomaisten selvitys päätyy valmistusvirheeseen, maan hallitus todennäköisesti yrittää karhuta rahoja laivan rakentajilta.
– Jos käy kiistattomasti ilmi, että kyse on suunnittelu- tai rakennusvirheestä, rakentajien pitää maksaa se, eikä veronmaksajien. Me emme voi antaa yli 3 miljardin punnan lentotukialuksen ontua, sanoi Telegraphille Britannian entinen ”kakkospuolustusministeri” (engl. Minister of State for the Armed Forces) ja nykyinen puolustuskomitean jäsen Mark Francois.
Odotettavissa onkin paljon sormella osoittelua, nimettömäksi jätetty puolustusteollisuuden edustaja kommentoi Telegraphille. Ranskalaisyhtiö Thales sen sijaan ei suostunut sanomaan aiheesta mitään.
Brittiviranomaisten tutkimuksissa huomio on kiinnittynyt juuri Thalesiin, koska sen vastuulla oli voimansiirtojärjestelmä.
Kaikkiaan laivan rakentamiseen osallistui kymmeniä yrityksiä joko suorassa tai alihankintaroolissa. Päävastuu oli kolmella jättiyhtiöllä: Thalesin lisäksi brittiläisillä Babcockilla ja BAE Systemsillä.
Wärtsilän diesel-koneet ja Rolls-Roycen kaasuturbiinit
HMS Prince of Wales kuuluu Kuningatar Elisabet -luokkaan yhdessä aiemmin valmistuneen sisaraluksensa, HMS Queen Elizabethin kera. Nämä kaksi lentotukialusta maksoivat yhteensä 7,6 miljardia puntaa eli noin 8 miljardia euroa, siis nelisen miljardia kappaleelta.
243 metrin mittaiset ja kannen päältä 73 metrin levyiset alukset ovat suurimmat sotalaivat, jotka Britannia on koskaan rakentanut. Ne ovat yltäneet testeissä parhaimmillaan 32 solmun eli liki 60 km/h vauhtiin.
Syväykseltään 11-metristen ja uppoumaltaan 65 000-tonnisten laivojen konehuoneista löytyy myös suomalaista tekniikkaa. Moottoreiksi kumpaankin laivaan on näet asennettu kahden Rolls-Roycen 36 megawatin kaasuturbiinin lisäksi myös neljä Wärtsilän dieseliä, joista kukin tuottaa tehoa 11,6 megawattia.
Aluksissa on tilaa noin 40 ilma-alukselle, joista normaalitilanteessa 24 on F-35-hävittäjälentokoneita. Majoitustilaa löytyy 1600 sotilaalle.
Omasuoja-aseiksi aluksiin on asennettu muun muassa kolme kappaletta 20 mm kaliiberin Phalanx CIWS Block 1B -konetykkejä. Nämä gatling-tyyppiset, automaattisesti tähtäävät kuusiputkiset tykit ampuvat 75 laukausta sekunnissa eli 4500 laukausta minuutissa. Köyhdytetystä uraanista sorvatut luodit lähtevät piipusta 1100 metriä sekunnissa.
HMS Prince of Wales on kohdannut rikkoutuneen potkurin lisäksi muitakin vastoinkäymisiä. Vuonna 2020 alusta piti korjata kolme kuukautta, kun vesivahinko vaurioitti sähköjohtoja.